„Pętla Żuławska” – program zainicjowany przez marszałków województwa pomorskiego Jana Kozłowskiego i warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa wkracza w fazę realizacyjną. 28 października w Krynicy Morskiej dokonano analizy aktualnego stanu programu i przyjęto rozwiązania, które mają pozwolić na jego sprawną realizację – informuje Jerzy Wcisła, dyrektor Biura Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu.
Przypomnijmy, w ramach programu zostanie zrealizowanych 19 inwestycji, które mają poprawić infrastrukturę dla turystyki wodnej w Delcie Wisły i na Zalewie Wiślanym. Po jego zrealizowaniu nasz region stanie jednym z najlepiej przygotowanych do obsługi żeglarstwa na polskich drogach wodnych. Poprawi się infrastruktura przystani i portów, stałe mosty na trasach turystycznych zostaną przerobione na zwodzone.
Wartość projektu szacowana początkowo na 83 mln zł, po przygotowaniu projektów budowlanych wzrosła do 109 mln zł. – Mamy zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 50 mln zł, ale wystąpimy o zwiększone środki i są szanse na ich uzyskanie – informuje marszałek Jacek Protas.
Województwo warmińsko-mazurskie poza środkami na przygotowanie programu częściowo pokrywa koszty gmin uczestniczących w Pętli – Braniewa (miasto i gminy), Tolkmicka, Fromborka i Elbląga. Wartość inwestycji planowanych w naszym województwie początkowo szacowana na 26,8 mln zł, obecnie urosła do 38,4 mln zł. Urząd Marszałkowski dołoży do tych inwestycji 3,8 mln zł.
– Projekt jest szczególny w skali całego kraju. Realizuje go aż 14 partnerów, głównie gmin, co utrudnia kierowanie i podejmowanie szybkich decyzji. A te będą konieczne, bo w wielu miejscach mamy do czynienia z obszarami morskimi oraz chronionymi, w tym w ramach Sieci Natura 2000, co zawsze rodzi różne komplikacje – mówi Jerzy Wcisła. – Dla usprawnienia realizacji projektu postanowiono powołać Komitet Sterujący Programem, upoważniony do podejmowania bieżących decyzji, włącznie z prawem do wykluczenia gminy nierealizującej Projektu. Takie upoważnienie jest konieczne, gdyż obowiązuje tu zasada odpowiedzialności zbiorowej: potknięcie na jednej inwestycji rozkłada cały Projekt – wyjaśnia Wcisła. – W naszym województwie, póki co, przygotowania do realizacji inwestycji przebiegają dość sprawnie. Są już projekty budowlane, a trzy zadania mają już nawet reporty środowiskowe. Najgorsza sytuacja jest z dwiema inwestycjami zaplanowanymi w Gniewie.
Wartość projektu szacowana początkowo na 83 mln zł, po przygotowaniu projektów budowlanych wzrosła do 109 mln zł. – Mamy zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 50 mln zł, ale wystąpimy o zwiększone środki i są szanse na ich uzyskanie – informuje marszałek Jacek Protas.
Województwo warmińsko-mazurskie poza środkami na przygotowanie programu częściowo pokrywa koszty gmin uczestniczących w Pętli – Braniewa (miasto i gminy), Tolkmicka, Fromborka i Elbląga. Wartość inwestycji planowanych w naszym województwie początkowo szacowana na 26,8 mln zł, obecnie urosła do 38,4 mln zł. Urząd Marszałkowski dołoży do tych inwestycji 3,8 mln zł.
– Projekt jest szczególny w skali całego kraju. Realizuje go aż 14 partnerów, głównie gmin, co utrudnia kierowanie i podejmowanie szybkich decyzji. A te będą konieczne, bo w wielu miejscach mamy do czynienia z obszarami morskimi oraz chronionymi, w tym w ramach Sieci Natura 2000, co zawsze rodzi różne komplikacje – mówi Jerzy Wcisła. – Dla usprawnienia realizacji projektu postanowiono powołać Komitet Sterujący Programem, upoważniony do podejmowania bieżących decyzji, włącznie z prawem do wykluczenia gminy nierealizującej Projektu. Takie upoważnienie jest konieczne, gdyż obowiązuje tu zasada odpowiedzialności zbiorowej: potknięcie na jednej inwestycji rozkłada cały Projekt – wyjaśnia Wcisła. – W naszym województwie, póki co, przygotowania do realizacji inwestycji przebiegają dość sprawnie. Są już projekty budowlane, a trzy zadania mają już nawet reporty środowiskowe. Najgorsza sytuacja jest z dwiema inwestycjami zaplanowanymi w Gniewie.
oprac. PD