
Pięć spółek, w których Elbląg ma udziały, zakończyło 2015 rok na plusie, siedem wykazało stratę. Najbardziej zyskowne są EPEC i EPWiK, które znacznie poprawiły swoje finansowe wyniki. Na minusie znalazł się m.in. elbląski port oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.
Radni z komisji gospodarczej otrzymali dzisiaj raport z działalności spółek za 2015 rok, w których miasto ma udziały. - „Sprawozdania wszystkich spółek, poza Zarządem Portu Morskiego Elbląg oraz Pętli Żuławskiej, był badane przez biegłych rewidentów. Z wyjątkiem MPO biegli nie stwierdzili zagrożenia dla kontynuowania przez nie działalności w kolejnym roku obrotowym” - czytamy w raporcie przygotowanym przez Biuro Nadzoru Właścicielskiego w Urzędzie Miejskim.
MPO w 2015 roku zanotowało stratę w wysokości 467 tysięcy złotych. To kolejny rok na minusie, choć trzeba przyznać, że jest on trzykrotnie mniejszy niż rok wcześniej. - Udało się to osiągnąć dzięki oszczędnościom oraz realizacji przez cały rok usług związanych z utrzymaniem dróg i chodników oraz poprawę rentowności wywozu odpadów – tłumaczył na posiedzeniu komisji Dariusz Ostrowski z Biura Nadzoru Właścicielskiego.
Stratę wskutek nadal utrzymującego się niskiego kursu rubla oraz celnej polityki Rosji poniósł także elbląski port. Na koniec 2015 roku wyniosła ona 276 tysięcy złotych. - Port przynosi stratę, a tymczasem kierownictwo portu otrzymuje nagrody za pracę. Coś tutaj jest nie tak – zwracała uwagę podczas posiedzenia komisji radna Maria Kosecka.
Zysku w 2015 roku nie wypracowało także Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, w którym udziałowcami są miasto, EPWiK i EPEC. Rok zamknęło stratą w wysokości 280 tysięcy złotych. - Trwają prace nad restrukturyzacją kilku elbląskich spółek, które przynoszą straty. Spotykam się z ich władzami, na kolejne posiedzenie komisji gospodarczej przygotujemy materiał roboczy z wnioskami do dyskusji – powiedział Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga. Pod uwagę brany jest wariant stworzenia jednej dużej spółki z połączenia PDiM, MPO, Zakładu Utylizacji Odpadów i Zarządu Zieleni Miejskiej.
Z raportu wynika również, że komunikacja miejska w Elblągu kosztowała w 2015 roku w sumie 34,2 mln złotych. 40 procent tej kwoty ZKM pokrył ze sprzedaży biletów, resztę w postaci dotacji musiało przekazać miasto. Samorząd dołożył także 1,1 mln złotych do działalności Tramwajów Elbląskich. Oba przedsiębiorstwa co roku ujmowane są w raporcie, ponieważ Elbląg jako jedno z niewielu miast w Polsce przekształcił je jeszcze w latach 90. w spółki prawa handlowego. „Aktualna sytuacja spółki, której działalność jest skierowania na zaspokajanie potrzeb społecznych, nie upoważnia do eksponowania poważnego zagrożenia dla kontynuacji jej działalności w roku następnym” - napisał biegły rewident w sprawozdaniu o ZKM.
Najbardziej zyskownymi miejskim spółkami w 2015 roku były EPWiK i EPEC. Przyniosły odpowiednio milion i prawie 2,5 miliona zysku. Skąd tak dobre wyniki? Autorzy raportu przyznają, że w przypadku EPWiK powodem jest wzrost cen wody i odprowadzania ścieków, a w przypadku EPEC – niższe koszty operacyjne (m.in. mniejsze koszty produkcji ciepła na Dojazdowej – przyp. red.) i otrzymane dotacje unijne.
- Z elbląskim spółkami trzeba wreszcie zrobić porządek, by ich działalność była przejrzysta dla każdego mieszkańca Elbląga, by wszystkie ważne informacje na temat działalności można było znaleźć na przykład na stronie internetowej. Tak robi Słupsk, Poznań, wprowadzając kodeks dobrych praktyk, a my nadal jesteśmy zaściankiem – stwierdził na posiedzeniu komisji radny Ryszard Klim.
Wynik finansowy spółek w 2015 roku (w nawiasie wynik z 2014 roku):
Spółki, w których Elbląg ma 100 procent udziałów:
Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji - zysk 1 mln 72 tys. zł (201 tys. zł)
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej - zysk 2 miliony 474 tysięcy zł (224 tys. zł)
Zakład Utylizacji Odpadów – zysk 375 tysięcy zł (160 tys. zł)
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania - strata 467 tys. zł (-1 milion 476 tys. zł)
Tramwaje Elbląskie - strata 1 milion 158 tysięcy zł (-109 tys. zł)
Zarząd Komunikacji Miejskiej - strata 19 mln 844 tys. zł (-20 mln 231 tys. zł)
Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego – zysk 255 tys. zł (234 tys. ł)
Zarząd Portu Morskiego - strata 276 tys. zł (124 tys. zł)
Spółki, w których miasto nie ma 100 procent udziałów
Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów - strata 280 tysięcy (3,5 tys. zł)
Warmińsko-Mazurski Fundusz „Poręczenia Kredytowe” - strata 992 tys. zł (82 tys. zł)
Centralny Wodociąg Żuławski – zysk 280 tysięcy zł (279 tys. zł)
Pętla Żuławska – strata 555 tys. zł (-339 tys. zł)
W środę przedstawimy zatrudnienie i średnie zarobki w elbląskich spółkach miejskich w 2015 r.
MPO w 2015 roku zanotowało stratę w wysokości 467 tysięcy złotych. To kolejny rok na minusie, choć trzeba przyznać, że jest on trzykrotnie mniejszy niż rok wcześniej. - Udało się to osiągnąć dzięki oszczędnościom oraz realizacji przez cały rok usług związanych z utrzymaniem dróg i chodników oraz poprawę rentowności wywozu odpadów – tłumaczył na posiedzeniu komisji Dariusz Ostrowski z Biura Nadzoru Właścicielskiego.
Stratę wskutek nadal utrzymującego się niskiego kursu rubla oraz celnej polityki Rosji poniósł także elbląski port. Na koniec 2015 roku wyniosła ona 276 tysięcy złotych. - Port przynosi stratę, a tymczasem kierownictwo portu otrzymuje nagrody za pracę. Coś tutaj jest nie tak – zwracała uwagę podczas posiedzenia komisji radna Maria Kosecka.
Zysku w 2015 roku nie wypracowało także Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, w którym udziałowcami są miasto, EPWiK i EPEC. Rok zamknęło stratą w wysokości 280 tysięcy złotych. - Trwają prace nad restrukturyzacją kilku elbląskich spółek, które przynoszą straty. Spotykam się z ich władzami, na kolejne posiedzenie komisji gospodarczej przygotujemy materiał roboczy z wnioskami do dyskusji – powiedział Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga. Pod uwagę brany jest wariant stworzenia jednej dużej spółki z połączenia PDiM, MPO, Zakładu Utylizacji Odpadów i Zarządu Zieleni Miejskiej.
Z raportu wynika również, że komunikacja miejska w Elblągu kosztowała w 2015 roku w sumie 34,2 mln złotych. 40 procent tej kwoty ZKM pokrył ze sprzedaży biletów, resztę w postaci dotacji musiało przekazać miasto. Samorząd dołożył także 1,1 mln złotych do działalności Tramwajów Elbląskich. Oba przedsiębiorstwa co roku ujmowane są w raporcie, ponieważ Elbląg jako jedno z niewielu miast w Polsce przekształcił je jeszcze w latach 90. w spółki prawa handlowego. „Aktualna sytuacja spółki, której działalność jest skierowania na zaspokajanie potrzeb społecznych, nie upoważnia do eksponowania poważnego zagrożenia dla kontynuacji jej działalności w roku następnym” - napisał biegły rewident w sprawozdaniu o ZKM.
Najbardziej zyskownymi miejskim spółkami w 2015 roku były EPWiK i EPEC. Przyniosły odpowiednio milion i prawie 2,5 miliona zysku. Skąd tak dobre wyniki? Autorzy raportu przyznają, że w przypadku EPWiK powodem jest wzrost cen wody i odprowadzania ścieków, a w przypadku EPEC – niższe koszty operacyjne (m.in. mniejsze koszty produkcji ciepła na Dojazdowej – przyp. red.) i otrzymane dotacje unijne.
- Z elbląskim spółkami trzeba wreszcie zrobić porządek, by ich działalność była przejrzysta dla każdego mieszkańca Elbląga, by wszystkie ważne informacje na temat działalności można było znaleźć na przykład na stronie internetowej. Tak robi Słupsk, Poznań, wprowadzając kodeks dobrych praktyk, a my nadal jesteśmy zaściankiem – stwierdził na posiedzeniu komisji radny Ryszard Klim.
Wynik finansowy spółek w 2015 roku (w nawiasie wynik z 2014 roku):
Spółki, w których Elbląg ma 100 procent udziałów:
Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji - zysk 1 mln 72 tys. zł (201 tys. zł)
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej - zysk 2 miliony 474 tysięcy zł (224 tys. zł)
Zakład Utylizacji Odpadów – zysk 375 tysięcy zł (160 tys. zł)
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania - strata 467 tys. zł (-1 milion 476 tys. zł)
Tramwaje Elbląskie - strata 1 milion 158 tysięcy zł (-109 tys. zł)
Zarząd Komunikacji Miejskiej - strata 19 mln 844 tys. zł (-20 mln 231 tys. zł)
Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego – zysk 255 tys. zł (234 tys. ł)
Zarząd Portu Morskiego - strata 276 tys. zł (124 tys. zł)
Spółki, w których miasto nie ma 100 procent udziałów
Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów - strata 280 tysięcy (3,5 tys. zł)
Warmińsko-Mazurski Fundusz „Poręczenia Kredytowe” - strata 992 tys. zł (82 tys. zł)
Centralny Wodociąg Żuławski – zysk 280 tysięcy zł (279 tys. zł)
Pętla Żuławska – strata 555 tys. zł (-339 tys. zł)
W środę przedstawimy zatrudnienie i średnie zarobki w elbląskich spółkach miejskich w 2015 r.
RG