UWAGA!

----

Teraz ja - Tramwaj wzdłuż ulicy 12 Lutego - przemilczane zamierzenia

 Elbląg, Tramwaj wzdłuż ulicy 12 Lutego - przemilczane zamierzenia
fot. Michał Skroboszewski, arch. portEl

Bez echa przeszła wiadomość ostatniego miesiąca o możliwie szybszej niż zakładano budowie trakcji tramwajowej wzdłuż ul. Grota-Roweckiego i 12 Lutego. Przekaz jaki otrzymaliśmy, można streścić do czasownika „będzie”. Nie przypominam sobie, aby ze strony magistratu były jakiekolwiek informacje o pracy nad przygotowaniem tej inwestycji. Nie pamiętam przeprowadzonych konsultacji, pytań, wariantów i wizualizacji. Wszystko odbyło się niemal w tajny sposób omnipotentną maszyną urzędniczą. Może kiedyś doczekamy się aktywnego włączenia mieszkańców Elbląga do współdecydowania o użyteczności i wyglądzie naszych inwestycji.

Teraz gdy wszystko jest zapięte na ostatni guzik, a my nic nie wiemy o tym, co dokładnie powstanie, możemy tylko sięgnąć do Biuletynu Informacji Publicznej, odszukać ogłoszenie przetargowe i zatracić się w lekturze góry dokumentów. Wśród nich można odnaleźć plik „Projekt sygnalizacji świetlnych”, który w miarę przystępnie opisuje, co nastąpi.
      
       Po pierwsze w mieście pojawi się kolejna sygnalizacja świetlna. Ma ona na celu poprawić bezpieczeństwo najsłabszych uczestników ruchu na przejściu dla pieszych na ul. Grota-Roweckiego tuż koło budynku sądu. Można kłócić się z zasadnością takiego rozwiązania w tym miejscu lecz pocieszające jest to, że przewidziano dwa tryby pracy instalacji: na żądanie pieszego lub wzbudzana przez tramwaj. Mam nadzieję, że ostatecznie wykorzystana będzie ta druga opcja, ponieważ jest to najefektywniejsze dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Minusem tej modernizacji jest absolutne pominięcie koniecznego w tym miejscu przejazdu dla rowerów. Połączyłby on drogi dla rowerów po obydwu stronach ul. Grota-Roweckiego, a także umożliwiłby swobodny transfer z systemu dróg rowerowych (ubogiego w Elblągu, ale jednak istniejącego) z drogami parkingu przed budynkiem sądu (pełnią one prócz funkcji parkingowych ważny i legalny skrót dla rowerzystów).
      
       Pojawienie się tramwajów w tej części miasta będzie wiązać się z utrudnieniami dla kierowców. Dla nich niewesołą wiadomością jest zamiar wprowadzenia zakazu zawracania na modernizowanych skrzyżowaniach, w szczególności ul. Traugutta z Grota-Roweckiego oraz ul. 12 Lutego z Armii Krajowej.
      
       Dzięki nowej linii tramwajowej na mapie Elbląga pojawią się nowe przystanki tramwajowe. Pierwsza para będzie przy południowym wlocie skrzyżowania ul. Królewieckiej z Teatralną. Obsługiwane będą dzięki pobliskiemu przejściu dla pieszych. Przejściu, które zostało fatalnie zaprojektowane (bez wyspy centralnej, z miniaturową wyspą po zachodniej stronie), nieadekwatnie do istniejącego potoku pieszych. Pojawienie się przystanków tramwajowych pogorszy tę sytuację i pokonanie jednoetapowo tego przejścia nie będzie możliwe. Dojście do zachodniego przystanku będzie odbywało się niemal w poprzek torów. W dodatku zalecana będzie wzmożona czujność przed tramwajami, ponieważ pasażerowie tego przystanku nie będą w żaden sposób objęci sygnalizacją świetlną.
      
       Kolejne przystanki pojawią się na skrzyżowaniu ul. 12 Lutego i Grota-Roweckiego. Niestety w tym przypadku powtarzamy stare błędy z linii wzdłuż ul. Ogólnej. Przystanek w danym kierunku znajduje się za skrzyżowaniem. O ile tramwaj nie trafi na korzystne światło dla siebie, będzie musiał zatrzymać się, ruszyć i ponownie zatrzymać. Nie ma to nic wspólnego z ekologią, ekonomią i efektywnością.
      
       Ostatnią zaskakującą informacją jest sposób synchronizacji sygnalizacji świetlnej dla pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Grota-Roweckiego. Sygnalizatory koloru zielonego dla pieszych i rowerzystów zapalają się kilka sekund po tym, jak już wcześniej takie światło otrzymały pojazdy na pasach służących do skrętu w prawo. Jest to niebezpieczne, ponieważ pojazd może dojechać do pasów nawet ze znaczną prędkością, gdy pieszy lub rowerzysta właśnie wkroczy na jezdnię. W 2011 roku w Olsztynie przez taką niefortunną pracę sygnalizacji zginęła rowerzystka. Samochód ciężarowy ruszył spod świateł i skręcając, nie zauważył przejeżdżającego roweru. Nie zauważył lub nie dochował należytej staranności przy tym manewrze. Nie mniej jednak wnioski z tej tragedii są takie, że gdyby słabszy uczestnik ruchu miał pierwszy zielone światło, miałby większe szanse na bezpieczne pokonanie skrzyżowania. Do tego po tym zdarzeniu zlecono audyt, który zalecił zweryfikowanie czasu zapalania się świateł dla uczestników ruchu.
       Mimo wszystko, do zobaczenia na nowej linii!
      
BartosikMaciej
Liczba publikacji: 9
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
3.0 2 19

A moim zdaniem...

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Akurat przystanek za przejściem jak i za skrzyżowaniem jest bezpieczniejszy dla pieszych niż przed nimi
  • Co do lokalizacji przystanków tramwajowych: co lepsze? - stanąć na światłach przed skrzyżowaniem (chociaż w tym przypadku tramwaj będzie miał priorytet na skrzyżowaniach), czy może czekać na przystanku na "zielone" i w tym czasie wpuszczać pasażerów dobiegających? Właśnie na Dąbka funkcjonuje to rozwiązanie i nie jest to szczęśliwe rozwiązanie. Wg mnie, lepszy jest ten projektowany układ, pod warunkiem odpowiedniej synchronizacji świateł. P. S. Dlaczego Autor artykułu pisze, że po cichu inwestycja została zaplanowana? Szeroko mówi się o niej od przynajmniej 6 lat. .. Jeszcze listy urzędnicy mieli wysyłać do wszystkich mieszkańców?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    1
    tramp(2016-09-08)
  • Czas by wybudowano w Elblągu przejścia podziemne samochodów przybywa a piesi muszą bezpiecznie przejść. Takich problemów nie ma w Gdańsku tam podziemne przejścia budują bo tam myślą o kierowcach i pieszych. A w Elblągu?????Jesli chodzi o tramwaje i linie tramwajowe mamy dosyć jeżdżenia klamotami Konstal które tłuką i hałasują bilety na tą tramwajową komunikację powinny być darmowe. Oferta długości tras tramwajowych jest skąpa -nie jadą do wszystkich dzielnic Elbląga. Autobusy jadą obok tramwajów-powielanie tras.
  • Skończyć z gadaniem -czyny czyli szybkie wybudowanie torów i zakup nowych wagonów tramwajowych a złom na złomowiec.
  • Miło by było jak by włodarze miasta pomyśleli też o budowie dodatkowej linii tramwajowej w kierunku Zawady do ulicy Mazurskiej a dalej w Browarną. Oszczędności na paliwie spalanym przez autobusy ogromne. Ale czy w tym mieście liczy się ekologia ?
  • Linia tramwajowa na 12- Lutego może i dobry pomysł ale już są na tej ulicy problemy z przechodzenie na światłach jak widze jak starsze kobiety, które nie zdąża przejsc przez pasy i musza znów stać i czekac 10 minut na kolejne to jest smiech na sali. A co dopiero jak jeszcze dojedzie do tego kolejna linia i kolejne utrudnienia? Jeszcze sa mieszkańcy mieszkający na ulicy 12- Lutego i Królewieckiej tramwaje wyjezdzaja o 4 z zajezdni i tu juz jest hałas jak jeden tramwaj jedzie a co dopiero 2.Ludzie no troche logiki. PS. Najpierw zróbie tory w kierunku marymonckiej bo tam to sie jedzie jak czołgiem
  • ten cały Bartosik nie pracuje czasem w sądzie w Elblągu?
  • Linię nr 2 przedłużyć do ul. Fromborskiej i następnie w ul. Ogólną, a z pewnością będzie to linia rentowna i niezwykle przydatna dla samych mieszkańców. Zdaję sobie sprawę z kosztów i braku pieniędzy lecz pożyczka w tej sprawie na pewno szybko się zwróci. Przecież ludzie młodzi chcąc kupić sobie mieszkanie również zaciągają pożyczki i spłacają je latami ciesząc się ze swojego M. Przekonany jestem iż takie inwestycje są konieczne i zdecydowanie potrzebne od zaraz.
  • Przejscie podziemne powinno byc od Zawady po Zatorze i bedzie okay.
  • A my nie rozumiemy co to za jazda znow.przeciez niedawno ryto w ulicy dwukrotnie, czy szykuje sie nowy remont??? A moze by do cholery zrobic do konca sciezke rowerowa????nie wydawac kasy tylko dlatego ze jest?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    7
    huehoofr(2016-09-08)
  • zaskoczonych rzekomą niegospodarnością informuję że z organizacyjnego i ekonomicznego punktu widzenia podział budowy na etapy: 1.wykonanie (remont) instalacji podziemnych i wkopanie słupów latarni ulicznych 2.wykonanie nowych jezdni i chodników 3.ułożenie torowiska na pasie zieleni rozdzielającym jezdnie, zawieszenie przewodów trakcji tramwajowej, budowa przystanków tramwajowych. Taki harmonogram powoduje możliwie najkrótsze wyłączenie ulicy z ruchu, jest najtańszy i wbrew pozorom najmniej uciążliwy dla użytkowników ulicy. Wycięcie niewielkich kawałków (prawie) nowego asfaltu na skrzyżowaniach to w całości inwestycji koszt mikroskopijnie mały. Hero (Heronim Zabiełło)
  • Ludzie nie bądźcie smieszni. Tu nie chodzi o mieszkańców Elblaga ogólnie, ale o szczególną grupę tych mieszkańców zatrudnionych w Tramwajach Elbląskich. Juz wiele lat temu w tej firmie mówiło się, że niewazne gdzie będa linie tramwajowe i dokąd będa jeździły te tramwaje. Wazne żeby było ich jak najwiecej bo wtedy pracownicy TE maja pewne miejsca pracy. Dlatego jak weszlismy do UE wykorzystano do maksimum dotacje z tejże Uni na budowe nowych linii i zaplanowano następne tworząc dwupasmówki, a po środku trawniki na których w przyszłości (jak bedzie kasa) położy sie torowiska
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    4
    trmbaj(2016-09-09)
Reklama