
Blisko półtora kilometra nawierzchni elbląskich ulic odnowi firma Skanska. Prace będą odbywały się w weekendy, a ich koszt to 1 mln 777 tys.zł. Za trzy miesiące wygodniej i bezpieczniej będziemy jeździć po ul. Warszawskiej, Orlej i al. Odrodzenia.
Do tej pory "weekendowo" odnowione zostały ulice: Płk. Dąbka, Kościuszki, Korczaka, Nitschmana, Obrońców Pokoju, Robotnicza, Królewiecka, Zielona, Szarych Szeregów, Trybunalska.
Dziś (5 lipca) firma Skanska podpisała umowę na odnowę nawierzchni ulic:
1. ul. Warszawska od ul. Orlej do ul. Wyszyńskiego (742 metry)
2. ul. Orla od ul. Grochowskiej do ul. Warszawskiej (255 metrów)
3. al. Odrodzenia od ul. Wiejskiej do zjazdu do Biedronki (421 metrów)
Miasto wyda na ten cel 1 mln 777 tys. 329 zł brutto. Prace będą odbywać się w weekendy, a firma Skanska ma czas do 90 dni od przekazania terenu budowy.
- W ubiegłym roku przebudowaliśmy inne ulice i formuła weekendowa nam odpowiada - mówi Piotr Kęsikowski, dyrektor regionu Skanska. - Pozwala prace tak zaplanować, by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców.
Weekendowo, czyli szybko, ale to nie oznacza braku dokładności. Technologia wykonania odnowy nawierzchni oraz przyjęte mieszanki mineralno - asfaltowe dla poszczególnych warstw konstrukcji jezdni, ich szczegółowe parametry techniczne oraz wymagania zostały zaprojektowane w oparciu o opracowanie pn. Diagnostyka stanu technicznego dróg publicznych w Elblągu, wykonane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
- Są to wybory w 100 procentach trafione; jakość wykonanej nawierzchni utrzyma się minimum 8 lat - zapewnia Piotr Kęsikowski.

Opis zakładanej technologii weekendowych wymian nawierzchni ulic zgodnie z którą musi być wykonana odnowa nawierzchni odcinków dróg:
1. Przed rozpoczęciem robót - odnowy nawierzchni Wykonawca wykona roboty przygotowawcze bez zamykania ruchu kołowego i poza godzinami szczytowego natężenia ruchu – szczytu porannego i popołudniowego tj. frezowanie i usuwanie starych warstw bitumicznych, nadanie wstępnego profilu (spadków podłużnych i poprzecznych) jezdni, oczyszczenie jezdni, wykona niezbędną regulację wysokościową krawężników i regulację studzienek, wpustów, zasuw itp. infrastruktury podziemnej do poziomu warstwy wiążącej.
2. W piątek od godzin wieczornych zamykany jest dla ruchu kołowego odnawiany odcinek z zapewnieniem dojazdu dla mieszkańców i służb ratowniczych i wykonywane jest:
- oczyszczenie i skropienie emulsją, wyrównanie ubytków i ułożenie siatki przeciwspękaniowej.
3. W sobotę od godzin porannych wykonywane jest:
- układanie warstwy wiążącej/wyrównawczej,
- skropienie emulsją asfaltową,
- regulacja studzienek infrastruktury podziemnej do poziomu warstwy ścieralnej.
4. W niedzielę od godzin porannych wykonywane jest:
- układanie warstwy ścieralnej (za zgodą Zamawiającego może być wykonane w kolejny weekend)
- niezbędne przełożenia nawierzchni chodników, zjazdów, zatok, miejsc postojowych.
5. W poniedziałek rano musi nastąpić otwarcie odcinka jezdni do ruchu.
6. Po wykonaniu warstwy ścieralnej jezdni Wykonawca wykona prace w zakresie:
- przełożenia nawierzchni chodników, zjazdów,
- odtworzenia oznakowania poziomego i pionowego,
- roboty wykończeniowe i porządkowe.