Możliwości jest całkiem sporo. Nawet jeśli towar nie podlega reklamacji, sprzedawca może – choć nie musi – zgodzić się na przyjęcie jego zwrotu lub wymianę artykułu na inny. Jeśli reklamacja nie jest możliwa, pozostają rozwiązania alternatywne. Zobacz, jakie.
Za duża bluzka, kolejna maszynka elektryczna do golenia, nie taki kolor spodni czy torebki. Prezentów, które chcielibyśmy wymienić na pieniądze lub przynajmniej na inne, bardziej potrzebne lub dopasowane do sylwetki rzeczy, jest wiele. I pewnie każdemu w życiu to się przydarzyło. Jakie więc są możliwości? Co można zrobić z nietrafionym prezentem?
Reklamacja
Reklamacja jest zasadna, gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z umową (np. ulotka informuje, że lalka śpiewa, a lalka nie śpiewa) i posiadamy dowód zakupu (paragon lub faktura). Możemy wówczas żądać naprawy lub wymiany towaru, a jeśli sprzedawca nie wywiąże się ze zobowiązań w terminie 14 dni, możemy odstąpić od umowy. Termin na złożenie reklamacji na piśmie to 2 miesiące od wykrycia wady, ale odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa rok lub dwa lata – w zależności od produktu. Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 2 tygodni, uważa się, iż sprzedawca uznał reklamacje za uzasadnioną.
Jeśli natomiast towar nie jest wadliwy i jest zgodny z umową, ale chcemy go zwrócić, gdyż nie przypadł nam do gustu, musimy liczyć na dobrą wolę sprzedawcy. Sprzedawca bowiem nie musi, ale może przyjąć prezent, który okazał się nietrafiony. Maksymalny termin na oddanie zakupu, czyli tzw. zwrot, to zazwyczaj 5 do14 dni. Zwrotu można dokonać wyłącznie z dowodem zakupu (np. paragonem), a ponadto na towarze musi znajdować się metka. Jeśli sklep nie przewiduje zwrotów, warto sprawdzić, czy możliwa jest zamiana kupionego towaru na inny (np. za dopłatą). Z powodów oczywistych nie przyjmuje się zwrotów żywności, która łatwo się psuje, oraz płyt CD i DVD, które zostały odarte z folii wierzchniej i pozbawione oryginalnych naklejek.
Sklepy internetowe też przyjmują zwroty
Rzeczy zakupione w sklepie wysyłkowym również można zwrócić bez podania przyczyny. Termin na odesłanie rzeczy wynosi 10 dni od dnia otrzymania przesyłki. Odsyłany artykuł musi być jednak oryginalnie zapakowany, a do przesyłki należy dołączyć kopię rachunku (lub paragonu) i dokument zwrotu, który był w paczce. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od daty otrzymania twojego oświadczenia o rezygnacji.
Wymień się z innymi lub sprzedaj
Niechcianymi ubraniami można się wymienić za pośrednictwem portalu www.mojeciuchy.pl; stylio.pl lub szafa.pl.
Książkami można się wymienić na portalu wymienksiazke.pl. Filmy, książki i gry można wymieniać na podaj.net.
Jeśli nie chcesz się wymieniać, zawsze możesz skorzystać z portali aukcyjnych lub dać ogłoszenie o sprzedaży na www.portel.pl.
Jeśli uzasadnionej reklamacji nie chcą uwzględnić
W przypadku naruszenia praw konsumentów, naruszenie ich można zgłaszać możemy u powiatowego rzecznika konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27 lub korzystając bezpłatnych porad dostępnych za pośrednictwem infolinii 800 007 707 – od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.
Reklamacja
Reklamacja jest zasadna, gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z umową (np. ulotka informuje, że lalka śpiewa, a lalka nie śpiewa) i posiadamy dowód zakupu (paragon lub faktura). Możemy wówczas żądać naprawy lub wymiany towaru, a jeśli sprzedawca nie wywiąże się ze zobowiązań w terminie 14 dni, możemy odstąpić od umowy. Termin na złożenie reklamacji na piśmie to 2 miesiące od wykrycia wady, ale odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru trwa rok lub dwa lata – w zależności od produktu. Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 2 tygodni, uważa się, iż sprzedawca uznał reklamacje za uzasadnioną.
Jeśli natomiast towar nie jest wadliwy i jest zgodny z umową, ale chcemy go zwrócić, gdyż nie przypadł nam do gustu, musimy liczyć na dobrą wolę sprzedawcy. Sprzedawca bowiem nie musi, ale może przyjąć prezent, który okazał się nietrafiony. Maksymalny termin na oddanie zakupu, czyli tzw. zwrot, to zazwyczaj 5 do14 dni. Zwrotu można dokonać wyłącznie z dowodem zakupu (np. paragonem), a ponadto na towarze musi znajdować się metka. Jeśli sklep nie przewiduje zwrotów, warto sprawdzić, czy możliwa jest zamiana kupionego towaru na inny (np. za dopłatą). Z powodów oczywistych nie przyjmuje się zwrotów żywności, która łatwo się psuje, oraz płyt CD i DVD, które zostały odarte z folii wierzchniej i pozbawione oryginalnych naklejek.
Sklepy internetowe też przyjmują zwroty
Rzeczy zakupione w sklepie wysyłkowym również można zwrócić bez podania przyczyny. Termin na odesłanie rzeczy wynosi 10 dni od dnia otrzymania przesyłki. Odsyłany artykuł musi być jednak oryginalnie zapakowany, a do przesyłki należy dołączyć kopię rachunku (lub paragonu) i dokument zwrotu, który był w paczce. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od daty otrzymania twojego oświadczenia o rezygnacji.
Wymień się z innymi lub sprzedaj
Niechcianymi ubraniami można się wymienić za pośrednictwem portalu www.mojeciuchy.pl; stylio.pl lub szafa.pl.
Książkami można się wymienić na portalu wymienksiazke.pl. Filmy, książki i gry można wymieniać na podaj.net.
Jeśli nie chcesz się wymieniać, zawsze możesz skorzystać z portali aukcyjnych lub dać ogłoszenie o sprzedaży na www.portel.pl.
Jeśli uzasadnionej reklamacji nie chcą uwzględnić
W przypadku naruszenia praw konsumentów, naruszenie ich można zgłaszać możemy u powiatowego rzecznika konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27 lub korzystając bezpłatnych porad dostępnych za pośrednictwem infolinii 800 007 707 – od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.
mk