Warto zapoznać się z informacjami Inspekcji Handlowej dotyczącymi oznakowania produktów. Które gotowe produkty wybrać i z jakim oznakowaniem? Najlepsze są jajka z numerem 1, 2 czy 3? Wiele powiedzą nam etykiety, warto je czytać.
Czekolada
Wyrób czekoladowy naprawdę różni się od tego w polewie czekoladowej lub kakaowej. Prawdziwa czekolada składa się z miazgi kakaowej, kakao, tłuszczu kakaowego i cukrów, ale jest w niej nie mniej niż 35 proc. suchej masy kakaowej. Czekolada mleczna zawiera dodatkowo mleko lub produkty mleczne, nie mniej niż 25 proc. suchej masy kakaowej i minimum 3,5 proc. tłuszczu mlecznego.
Masło
Masło to produkt zawierający od 80 do 90 proc. tłuszczów mlecznych i ani grama roślinnych.
Bakalie
Kupując bakalie w foliowych opakowaniach sprawdźmy, czy owoce (zwłaszcza morele i śliwki) nie są sfermentowane, co według Inspekcji Handlowej zdarza się aż w 20 procentach przypadków, oraz czy w mieszankach bakalii nie ma w rzeczywistości mniej składników niż informuje o tym etykieta.
Jaja
Należy sprawdzać oznakowanie jaj, gdyż zastrzeżenia Inspekcji Handlowej w ostatnim czasie wzbudziło aż 30,4 procent jaj, czyli niemal co trzecie! Zdarza się też, że na opakowaniu podawana jest klasa XL, gdy w rzeczywistości w opakowaniu są jaja mniejsze, odpowiadające klasie L, a nawet M, co można reklamować. Warto więc wiedzieć, że jaja kurze klasyfikowane są według jakości w następujący sposób:
klasa A (inaczej świeże) – jaja przeznaczone do sprzedaży konsumentom
klasa B – jaja wyłącznie dla przemysłu spożywczego i niespożywczego
Jaja klasy A klasyfikuje się według poniższych klas wagowych:
XL – bardzo duże: masa ≥73 g;
L – duże: 73 g > masa ≥63 g;
M – średnie: 63 g > masa ≥53 g;
S – małe: masa <53 g.
Określono również klasyfikację według sposobu utrzymania kur nieśnych (sposobu chowu):
0 - chów ekologiczny
1 - chów z wolnym wybiegiem
2 - chów ściółkowy
3 - chów klatkowy
Dla przykładu:
Opakowania zawierające jaja klasy A posiadają na zewnętrznej powierzchni następujące dobrze widoczne i czytelne oznaczenia: „klasa” A lub „świeże”. Na opakowaniu powinny znajdować się: kod zakładu pakowania, klasa jakości – opakowania są oznaczone za pomocą słów „klasa A” lub litery „A” występujących albo samodzielnie, albo w powiązaniu ze słowem „świeże”, klasa wagowa, data minimalnej trwałości, informacja zalecająca konsumentom przechowywanie jaj po zakupie w warunkach chłodniczych, metoda chowu kur wyrażona słownie. Jaja są klasyfikowane, znakowane i pakowane w ciągu dziesięciu dni od dnia, w którym zostały zniesione. Datę minimalnej trwałości ustala się na nie więcej niż 28 dni od dnia zniesienia.
W przypadku sprzedaży jaj luzem w sposób łatwo widoczny i czytelny dla konsumenta podaje się następujące informacje: klasa jakości, klasy wagowe, oznaczenie metody chowu, objaśnienie znaczenia kodu producenta oraz data minimalnej trwałości.
Mięso i przetwory mięsne
Na opakowaniach wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego oprócz wspomnianych wcześniej danych powinien być podany weterynaryjny numer identyfikacyjny. Numer ten mówi o tym, że zakład działa legalnie, a produkcja odbywa się nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej. Ponadto przy sprzedaży przetworów mięsnych oferowanych luzem („na wagę”) sprzedawca ma obowiązek uwidocznić informację o składzie wędlin, tj. informację o zawartości składników np. mięsa wołowego, cielęcego czy też drobiowego, przypraw oraz substancji dodatkowych dozwolonych.
Ciasta
Sprawdzając ciasta o przedłużonej trwałości, warto zwrócić uwagę na jakość wypieku – czy ciasto nie jest przypalone; czy spód biszkoptowy, który jest ciastem beztłuszczowym, nie zawiera oleju, a zamiast bakalii nie ma nadzienia z marmolady.
Masz prawo do reklamacji
Robiąc zakupy, pamiętajmy o wzięciu z kasy paragonu, który będzie podstawą do złożenia reklamacji. Należy pamiętać, że nieświeżą żywność można reklamować: paczkowaną – w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem – 3 dni od momentu zakupu. Towary kupione w promocji, a będące niezgodne z umową, również podlegają reklamacji;
artykuł spożywczy przeterminowany, tj.: po terminie przydatności do spożycia bądź dacie minimalnej trwałości nie może być oferowany do sprzedaży, nawet po znacznie obniżonej cenie.
Jeśli producent wskazuje, że wytwarzany przez niego produkt jest light z uwagi na niższą zawartość tłuszczu, cukru czy innego składnika, to powinno być go o co najmniej 30 proc. mniej niż w innych wyrobach.
Należy więc czytać dokładnie informacje zamieszczone na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem i nie sugerować się atrakcyjną szatą graficzną opakowania ani wyeksponowaną fantazyjną nazwą.
Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Natomiast bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu, który urzęduje przy ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27.
Źródło: Inspekcja Handlowa, UOKiK
Wyrób czekoladowy naprawdę różni się od tego w polewie czekoladowej lub kakaowej. Prawdziwa czekolada składa się z miazgi kakaowej, kakao, tłuszczu kakaowego i cukrów, ale jest w niej nie mniej niż 35 proc. suchej masy kakaowej. Czekolada mleczna zawiera dodatkowo mleko lub produkty mleczne, nie mniej niż 25 proc. suchej masy kakaowej i minimum 3,5 proc. tłuszczu mlecznego.
Masło
Masło to produkt zawierający od 80 do 90 proc. tłuszczów mlecznych i ani grama roślinnych.
Bakalie
Kupując bakalie w foliowych opakowaniach sprawdźmy, czy owoce (zwłaszcza morele i śliwki) nie są sfermentowane, co według Inspekcji Handlowej zdarza się aż w 20 procentach przypadków, oraz czy w mieszankach bakalii nie ma w rzeczywistości mniej składników niż informuje o tym etykieta.
Jaja
Należy sprawdzać oznakowanie jaj, gdyż zastrzeżenia Inspekcji Handlowej w ostatnim czasie wzbudziło aż 30,4 procent jaj, czyli niemal co trzecie! Zdarza się też, że na opakowaniu podawana jest klasa XL, gdy w rzeczywistości w opakowaniu są jaja mniejsze, odpowiadające klasie L, a nawet M, co można reklamować. Warto więc wiedzieć, że jaja kurze klasyfikowane są według jakości w następujący sposób:
klasa A (inaczej świeże) – jaja przeznaczone do sprzedaży konsumentom
klasa B – jaja wyłącznie dla przemysłu spożywczego i niespożywczego
Jaja klasy A klasyfikuje się według poniższych klas wagowych:
XL – bardzo duże: masa ≥73 g;
L – duże: 73 g > masa ≥63 g;
M – średnie: 63 g > masa ≥53 g;
S – małe: masa <53 g.
Określono również klasyfikację według sposobu utrzymania kur nieśnych (sposobu chowu):
0 - chów ekologiczny
1 - chów z wolnym wybiegiem
2 - chów ściółkowy
3 - chów klatkowy
Dla przykładu:
Opakowania zawierające jaja klasy A posiadają na zewnętrznej powierzchni następujące dobrze widoczne i czytelne oznaczenia: „klasa” A lub „świeże”. Na opakowaniu powinny znajdować się: kod zakładu pakowania, klasa jakości – opakowania są oznaczone za pomocą słów „klasa A” lub litery „A” występujących albo samodzielnie, albo w powiązaniu ze słowem „świeże”, klasa wagowa, data minimalnej trwałości, informacja zalecająca konsumentom przechowywanie jaj po zakupie w warunkach chłodniczych, metoda chowu kur wyrażona słownie. Jaja są klasyfikowane, znakowane i pakowane w ciągu dziesięciu dni od dnia, w którym zostały zniesione. Datę minimalnej trwałości ustala się na nie więcej niż 28 dni od dnia zniesienia.
W przypadku sprzedaży jaj luzem w sposób łatwo widoczny i czytelny dla konsumenta podaje się następujące informacje: klasa jakości, klasy wagowe, oznaczenie metody chowu, objaśnienie znaczenia kodu producenta oraz data minimalnej trwałości.
Mięso i przetwory mięsne
Na opakowaniach wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego oprócz wspomnianych wcześniej danych powinien być podany weterynaryjny numer identyfikacyjny. Numer ten mówi o tym, że zakład działa legalnie, a produkcja odbywa się nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej. Ponadto przy sprzedaży przetworów mięsnych oferowanych luzem („na wagę”) sprzedawca ma obowiązek uwidocznić informację o składzie wędlin, tj. informację o zawartości składników np. mięsa wołowego, cielęcego czy też drobiowego, przypraw oraz substancji dodatkowych dozwolonych.
Ciasta
Sprawdzając ciasta o przedłużonej trwałości, warto zwrócić uwagę na jakość wypieku – czy ciasto nie jest przypalone; czy spód biszkoptowy, który jest ciastem beztłuszczowym, nie zawiera oleju, a zamiast bakalii nie ma nadzienia z marmolady.
Masz prawo do reklamacji
Robiąc zakupy, pamiętajmy o wzięciu z kasy paragonu, który będzie podstawą do złożenia reklamacji. Należy pamiętać, że nieświeżą żywność można reklamować: paczkowaną – w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem – 3 dni od momentu zakupu. Towary kupione w promocji, a będące niezgodne z umową, również podlegają reklamacji;
artykuł spożywczy przeterminowany, tj.: po terminie przydatności do spożycia bądź dacie minimalnej trwałości nie może być oferowany do sprzedaży, nawet po znacznie obniżonej cenie.
Jeśli producent wskazuje, że wytwarzany przez niego produkt jest light z uwagi na niższą zawartość tłuszczu, cukru czy innego składnika, to powinno być go o co najmniej 30 proc. mniej niż w innych wyrobach.
Należy więc czytać dokładnie informacje zamieszczone na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem i nie sugerować się atrakcyjną szatą graficzną opakowania ani wyeksponowaną fantazyjną nazwą.
Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Natomiast bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu, który urzęduje przy ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27.
Źródło: Inspekcja Handlowa, UOKiK
mk