W kolejnym artykule dotyczącym zakupów na odległość przedstawiamy zagadnienie wyjątków od możliwości odstąpienia od umowy, jak również sytuacji, w których w ogóle nie stosujemy przepisów dotyczących umów na odległość. Wiemy już kiedy daną umowę możemy nazwać umową zawieraną na odległość, w jaki sposób od niej odstąpić, oraz jakie niezbędne informacje powinniśmy uzyskać od sprzedawcy „na odległość” przed ostatecznym zawarciem umowy.
Przepisów dotyczących sprzedaży na odległość nie stosujemy do umów: z wykorzystaniem automatów sprzedających, z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu, rent, zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych, dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu, sprzedaży z licytacji. Ponadto przepisów dotyczących możliwości odstąpienia od umowy na odległość, oraz wskazującego jakie informacje ma nam udostępnić sprzedawca jeszcze przed dokonaniem transakcji nie stosujemy do sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta, jak również świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii.
Warto zwrócić uwagę na umowy zawierane na odległość, od których nie można odstąpić. Wyjątki te są wymienione w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.).
Tak więc, jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku, gdy konsument wyraził zgodę na rozpoczęcie świadczenia usług przed upływem terminu do odstąpienia. W tej sytuacji - wyrażając zgodę - konsument sam rezygnuje z przysługującego mu prawa. Pozostałe wymienione rodzaje umów nie wymagają zgody konsumenta na rozpoczęcie świadczenia. Nie można zatem odstąpić od umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą, świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, dostarczania prasy, usług w zakresie gier hazardowych. Wyłączone są także umowy dotyczące nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania. Mogłoby to bowiem prowadzić do sytuacji, w której konsument, po otrzymaniu danego nagrania, kopiuje dane na inny nośnik, a następnie zwraca przedsiębiorcy przedmiot umowy.
Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto zwrócić uwagę na umowy zawierane na odległość, od których nie można odstąpić. Wyjątki te są wymienione w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.).
Tak więc, jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi między innymi w przypadku, gdy konsument wyraził zgodę na rozpoczęcie świadczenia usług przed upływem terminu do odstąpienia. W tej sytuacji - wyrażając zgodę - konsument sam rezygnuje z przysługującego mu prawa. Pozostałe wymienione rodzaje umów nie wymagają zgody konsumenta na rozpoczęcie świadczenia. Nie można zatem odstąpić od umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą, świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, dostarczania prasy, usług w zakresie gier hazardowych. Wyłączone są także umowy dotyczące nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania. Mogłoby to bowiem prowadzić do sytuacji, w której konsument, po otrzymaniu danego nagrania, kopiuje dane na inny nośnik, a następnie zwraca przedsiębiorcy przedmiot umowy.
Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej