Plecak, książki, zeszyty, przybory do pisania… i komórka. To wszystko, łącznie z telefonem, coraz częściej znajduje się na liście szkolnej wyprawki. Posiadanie telefonu komórkowego przez dziecko daje rodzicom możliwość kontaktu z dziećmi, a dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Telefon niesie, niestety, także zagrożenia. Dlatego warto zabezpieczyć i siebie, i dziecko.
Zagrożenia
Rzeczą niechcianą przez rodziców są na pewno wysokie rachunki za połączenia telefoniczne pociech, które, eksperymentując, dają się nabierać na kosztowne sms-y typu premium i połączenia na numery o podwyższonej opłacie, nie mówiąc o tych, które zawierają treści pornograficzne.
Dlatego, wybierając telefon dla dziecka, należy zwróć uwagę, czy operator telefonii ułatwia wyeliminowanie tych niebezpieczeństw i udostępnia usługę z funkcją SOS, która umożliwia bezpośrednie połączenie z wybranym numerem rodzica po naciśnięciu specjalnego klawisza. Dobrym rozwiązaniem jest również usługa tzw. kontroli rodzicielskiej, która umożliwia blokowanie określonych połączeń telefonicznych. Warto też zwrócić uwagę na uchwyt na „smycz”, wielkość telefonu i jego wagę, aby nie nastręczał dzieciom problemów. Wspólne poszukiwanie właściwego aparatu i oferty może być fajną zabawą i pomoże uniknąć rozczarowania dziecka, dając przy okazji rodzicom możliwość wytłumaczenia dziecku, co najlepiej będzie mu służyć, jakie ułatwienia w obsłudze zawiera i na czym zależy tacie i mamie (np. usługa SOS pozwoli na szybki kontakt, gdyby działo się coś złego, a jakość materiałów z których wykonano aparat powinna być odporna na przypadkowe „upadki”).
Pewnym zagrożeniem (poza dodatkową opłatą) jest opcja internetu w telefonie. Warto, zakupując taki aparat, zadbać o opcję kontroli rodzicielskiej i zablokowanie usług przeznaczonych dla dorosłych (obecnie większość operatorów udostępnia tę usługę bezpłatnie) i „ściągania” bez ograniczeń dzwonków, gier i tapet, na które dzieci potrafią się nawet licytować.
Warto przy tym rozmawiać z dzieckiem o tym, jak mądrze z internetu korzystać – nie ufać przypadkowym kontaktom z czatów i komunikatorów, nie publikować na portalach społecznościowych zdjęć i filmików, które mogą wprawiać osoby na nich występujące w gniew lub zakłopotanie. Podobnie dziecko, które nie chciało, aby ktoś zrobił mu zdjęcie lub film (np. w toalecie), powinno wiedzieć, że powinno o tym powiedzieć wychowawcy i rodzicom.
W co możesz zabezpieczyć telefon dziecka
Kontrola rodzicielska – usługa umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych oraz wysyłanie wiadomości jedynie na wskazane przez opiekuna numery. Dzięki temu dziecko nie będzie miało możliwości korzystania np. z numeracji premium SMS. Dodatkowo w przypadku telefonów z dostępem do Internetu rodzice mogą określić z pozycji telefonu, do jakich treści będą miały dostęp dzieci, a nawet zarządzać funkcjami aparatu czy kamery – wymuszając komunikat dźwiękowy podczas robienia zdjęć.
Blokada treści i usług przeznaczonych dla osób dorosłych – dzięki usłudze rodzice będą mieć kontrolę nad dostępem do treści sklasyfikowanych jako nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Usługa blokuje dostęp do treści przeznaczonych tylko dla dorosłych, znajdujących się na komercyjnym ośrodku WAP w sieci danego operatora.
Blokada numeracji o podwyższonej opłacie np.: 0-70x, 0-300x, 0-400x; Premium SMS, międzynarodowych do sieci komórkowych i na pager do Internetu i sieci teleinformatycznych.
Blokada połączeń anonimowych – usługa polega na zablokowaniu połączeń przychodzących, których numery nie są prezentowane.
Proste wybieranie numerów – funkcja umożliwia przypisanie najważniejszych numerów do kolejnych cyfr z klawiatury telefonu, co w znaczący sposób ułatwia dziecku wykonanie telefonu do bliskich mu osób.
Tylko bezpieczne połączenia – można zadecydować, czy telefon dziecka będzie odbierał połączenia z numerów spoza książki telefonicznej oraz zastrzeżonych – w przypadku tej usługi, jeśli dzwonisz do dziecka z różnych numerów – możesz nie uzyskać połączenia.
Funkcja „SOS” – w przypadku konieczności wezwania pomocy wystarczy, by dziecko wcisnęło przycisk S.O.S., a telefon automatycznie połączy je z numerem przypisanym np. do rodzica. Jeśli nie uda się nawiązać połączenia (numer zajęty, brak sieci u odbiorcy), telefon automatycznie wybierze kolejny przypisany do innej osoby (np. babcia) numer. Czynność wybierania kolejnego numeru będzie trwała aż do uzyskania przez telefon połączenia. Jednocześnie, o ile nie udało się nawiązać połączenia, telefon automatycznie wyśle sms pod numer wcześniej wybierany, prosząc o pilny kontakt z dzieckiem.
Monitoring otoczenia – dzięki tej funkcji z dowolnego miejsca i o dowolnej porze możesz ze swojego telefonu GSM wymusić, aby telefon dziecka automatycznie oddzwonił do Ciebie. Masz wówczas możliwość posłuchania, co dzieje się wokół dziecka. Ten sposób pozwala szybko sprawdzić, co robi dziecko (ogląda telewizję, jest na placu zabaw lub z kim i jak się bawi).
Funkcja „Dotarłem” – usługa ta umożliwia sprawdzenie, czy dziecko dotarło bezpiecznie na miejsce, na przykład do szkoły czy do domu. Po aktywacji usługi rodzic otrzyma sms z informacją, że dziecko dotarło np. do domu.
Antyzłodziej – każda zmiana karty SIM w telefonie dziecka powoduje automatyczne wysłanie sms-a do rodzica wraz z nowym numerem telefonu. Dzięki temu rodzic może skontaktować się z „nowym właścicielem” i podać policji nowy numer skradzionego
telefonu lub po prostu zablokować telefon.
Zdalna blokada i wyłączenie – w przypadku kradzieży telefonu można wyłączyć lub zablokować telefon, wysyłając specjalnego sms-a. Bez znajomości hasła telefon staje się bezużyteczny dla złodzieja.
Autowyłączanie – dzieci często nie mogą się rozstać ze swoim telefonem, więc ta usługa pozwala na zaprogramowanie telefonu tak, żeby sam się sam włączał i wyłączał w określonych porach, np. w nocy.
Nie przeszkadzać – dzięki tej funkcji można określić pory dnia, w czasie których telefon będzie aktywny, ale dziecko nie będzie mogło na nim grać ani przez niego rozmawiać.
Pakiety na rozmowy/ korzystanie z Internetu, wybrane numery – usługi umożliwiające obniżenie kosztów usług.
Usługi „ratunkowe” – usługi typu rozmowa na koszt odbiorcy, rozmowa na kredyt, czy sms sos umożliwią dziecku kontakt z rodzicem w przypadku braku środków na koncie.
Doładuj konto – dzięki usłudze możesz doładować konto dziecka za pośrednictwem swojego telefonu.
Warto w telefon dziecka wpisać numery:
– alarmowy 112, informując do czego służy i że nie wolno robić żartów, dzwoniąc na niego bez potrzeby, gdyż jest to karalne;
– jako ICE kontakt dla rodzica – ICE to międzynarodowy skrót informujący służby ratunkowe, kogo powinny poinformować w razie wypadku;
– Helpline 800 100 100 – tu można zgłosić przemoc internetową, filmiki i zdjęcia, które pokazują przemoc w szkole, upokarzają, itp.
Jak widać możliwości zabezpieczenia dziecka, telefonu i portfela rodzica jest całkiem sporo. Warto się z nimi zapoznać i skorzystać.
Źródło: UKE
Rzeczą niechcianą przez rodziców są na pewno wysokie rachunki za połączenia telefoniczne pociech, które, eksperymentując, dają się nabierać na kosztowne sms-y typu premium i połączenia na numery o podwyższonej opłacie, nie mówiąc o tych, które zawierają treści pornograficzne.
Dlatego, wybierając telefon dla dziecka, należy zwróć uwagę, czy operator telefonii ułatwia wyeliminowanie tych niebezpieczeństw i udostępnia usługę z funkcją SOS, która umożliwia bezpośrednie połączenie z wybranym numerem rodzica po naciśnięciu specjalnego klawisza. Dobrym rozwiązaniem jest również usługa tzw. kontroli rodzicielskiej, która umożliwia blokowanie określonych połączeń telefonicznych. Warto też zwrócić uwagę na uchwyt na „smycz”, wielkość telefonu i jego wagę, aby nie nastręczał dzieciom problemów. Wspólne poszukiwanie właściwego aparatu i oferty może być fajną zabawą i pomoże uniknąć rozczarowania dziecka, dając przy okazji rodzicom możliwość wytłumaczenia dziecku, co najlepiej będzie mu służyć, jakie ułatwienia w obsłudze zawiera i na czym zależy tacie i mamie (np. usługa SOS pozwoli na szybki kontakt, gdyby działo się coś złego, a jakość materiałów z których wykonano aparat powinna być odporna na przypadkowe „upadki”).
Pewnym zagrożeniem (poza dodatkową opłatą) jest opcja internetu w telefonie. Warto, zakupując taki aparat, zadbać o opcję kontroli rodzicielskiej i zablokowanie usług przeznaczonych dla dorosłych (obecnie większość operatorów udostępnia tę usługę bezpłatnie) i „ściągania” bez ograniczeń dzwonków, gier i tapet, na które dzieci potrafią się nawet licytować.
Warto przy tym rozmawiać z dzieckiem o tym, jak mądrze z internetu korzystać – nie ufać przypadkowym kontaktom z czatów i komunikatorów, nie publikować na portalach społecznościowych zdjęć i filmików, które mogą wprawiać osoby na nich występujące w gniew lub zakłopotanie. Podobnie dziecko, które nie chciało, aby ktoś zrobił mu zdjęcie lub film (np. w toalecie), powinno wiedzieć, że powinno o tym powiedzieć wychowawcy i rodzicom.
W co możesz zabezpieczyć telefon dziecka
Kontrola rodzicielska – usługa umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych oraz wysyłanie wiadomości jedynie na wskazane przez opiekuna numery. Dzięki temu dziecko nie będzie miało możliwości korzystania np. z numeracji premium SMS. Dodatkowo w przypadku telefonów z dostępem do Internetu rodzice mogą określić z pozycji telefonu, do jakich treści będą miały dostęp dzieci, a nawet zarządzać funkcjami aparatu czy kamery – wymuszając komunikat dźwiękowy podczas robienia zdjęć.
Blokada treści i usług przeznaczonych dla osób dorosłych – dzięki usłudze rodzice będą mieć kontrolę nad dostępem do treści sklasyfikowanych jako nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Usługa blokuje dostęp do treści przeznaczonych tylko dla dorosłych, znajdujących się na komercyjnym ośrodku WAP w sieci danego operatora.
Blokada numeracji o podwyższonej opłacie np.: 0-70x, 0-300x, 0-400x; Premium SMS, międzynarodowych do sieci komórkowych i na pager do Internetu i sieci teleinformatycznych.
Blokada połączeń anonimowych – usługa polega na zablokowaniu połączeń przychodzących, których numery nie są prezentowane.
Proste wybieranie numerów – funkcja umożliwia przypisanie najważniejszych numerów do kolejnych cyfr z klawiatury telefonu, co w znaczący sposób ułatwia dziecku wykonanie telefonu do bliskich mu osób.
Tylko bezpieczne połączenia – można zadecydować, czy telefon dziecka będzie odbierał połączenia z numerów spoza książki telefonicznej oraz zastrzeżonych – w przypadku tej usługi, jeśli dzwonisz do dziecka z różnych numerów – możesz nie uzyskać połączenia.
Funkcja „SOS” – w przypadku konieczności wezwania pomocy wystarczy, by dziecko wcisnęło przycisk S.O.S., a telefon automatycznie połączy je z numerem przypisanym np. do rodzica. Jeśli nie uda się nawiązać połączenia (numer zajęty, brak sieci u odbiorcy), telefon automatycznie wybierze kolejny przypisany do innej osoby (np. babcia) numer. Czynność wybierania kolejnego numeru będzie trwała aż do uzyskania przez telefon połączenia. Jednocześnie, o ile nie udało się nawiązać połączenia, telefon automatycznie wyśle sms pod numer wcześniej wybierany, prosząc o pilny kontakt z dzieckiem.
Monitoring otoczenia – dzięki tej funkcji z dowolnego miejsca i o dowolnej porze możesz ze swojego telefonu GSM wymusić, aby telefon dziecka automatycznie oddzwonił do Ciebie. Masz wówczas możliwość posłuchania, co dzieje się wokół dziecka. Ten sposób pozwala szybko sprawdzić, co robi dziecko (ogląda telewizję, jest na placu zabaw lub z kim i jak się bawi).
Funkcja „Dotarłem” – usługa ta umożliwia sprawdzenie, czy dziecko dotarło bezpiecznie na miejsce, na przykład do szkoły czy do domu. Po aktywacji usługi rodzic otrzyma sms z informacją, że dziecko dotarło np. do domu.
Antyzłodziej – każda zmiana karty SIM w telefonie dziecka powoduje automatyczne wysłanie sms-a do rodzica wraz z nowym numerem telefonu. Dzięki temu rodzic może skontaktować się z „nowym właścicielem” i podać policji nowy numer skradzionego
telefonu lub po prostu zablokować telefon.
Zdalna blokada i wyłączenie – w przypadku kradzieży telefonu można wyłączyć lub zablokować telefon, wysyłając specjalnego sms-a. Bez znajomości hasła telefon staje się bezużyteczny dla złodzieja.
Autowyłączanie – dzieci często nie mogą się rozstać ze swoim telefonem, więc ta usługa pozwala na zaprogramowanie telefonu tak, żeby sam się sam włączał i wyłączał w określonych porach, np. w nocy.
Nie przeszkadzać – dzięki tej funkcji można określić pory dnia, w czasie których telefon będzie aktywny, ale dziecko nie będzie mogło na nim grać ani przez niego rozmawiać.
Pakiety na rozmowy/ korzystanie z Internetu, wybrane numery – usługi umożliwiające obniżenie kosztów usług.
Usługi „ratunkowe” – usługi typu rozmowa na koszt odbiorcy, rozmowa na kredyt, czy sms sos umożliwią dziecku kontakt z rodzicem w przypadku braku środków na koncie.
Doładuj konto – dzięki usłudze możesz doładować konto dziecka za pośrednictwem swojego telefonu.
Warto w telefon dziecka wpisać numery:
– alarmowy 112, informując do czego służy i że nie wolno robić żartów, dzwoniąc na niego bez potrzeby, gdyż jest to karalne;
– jako ICE kontakt dla rodzica – ICE to międzynarodowy skrót informujący służby ratunkowe, kogo powinny poinformować w razie wypadku;
– Helpline 800 100 100 – tu można zgłosić przemoc internetową, filmiki i zdjęcia, które pokazują przemoc w szkole, upokarzają, itp.
Jak widać możliwości zabezpieczenia dziecka, telefonu i portfela rodzica jest całkiem sporo. Warto się z nimi zapoznać i skorzystać.
Źródło: UKE
Marta Kowalczyk