UWAGA!

Uważaj na letnich wyprzedażach

 Elbląg, Uważaj na letnich wyprzedażach
fot. Anna Dembińska

Rozpoczął się okres wyprzedaży i wakacyjnych przecen, podczas których sprzedawcy imają się różnych praktyk, chcąc pozbyć się zalegającego na półkach towaru. Niestety, często przy okazji, negowane jest prawo kupującego do reklamacji lub zwrotu zakupionego okazyjnie ubrania czy sprzętu.

W związku z pojawiającymi się co roku skargami na sprzedawców, którzy utrudniają klientom zwrot kupionych w promocji rzeczy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stworzył swoisty przewodnik po prawach, jakie przysługują nam podczas sezonowych obniżek:
       Po pierwsze – porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny.
       Po drugie – pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach (szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki) wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.
       Po trzecie – nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach zakupu – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
       Po czwarte – jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
       Po piąte – jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach. Wielu miłośników wyprzedaży skorzysta z sezonowych przecen w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz popularniejsze są również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż. Wybierając się za granicę warto wcześniej sprawdzić terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce odbywają się one w dowolnych terminach.
       Po szóste – masz prawo do bezpłatnej pomocy. Sklep odrzucił reklamację? Klienci sklepów uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Kontakt:
       - Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
       - Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl
       - oraz pod numerem telefonu 0 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
       Wybrane grzechy sprzedawców podczas sezonowych wyprzedaży:
       Pycha - nasze promocje są najatrakcyjniejsze dla ciebie, ostatnie dni wyprzedaży. Wywieszki, bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną.
       Chciwość – cena cenie nie jest równa. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają.
       Nieumiarkowanie w obliczeniach - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętaj - cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
       Źródło: UOKiK
      
oprac. mk

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Dlaczego w tym kraju nie respektuje się przepisów UE: po 2 : gówno prawda bo w każdym normalnym kraju taką rzecz można oddać (Szwecja, Wielka Brytania). .. a dalej co to k. .. .jest że tylko tutaj trzeba się prosić jak świnia żeby na ciebie zwrócili uwagę. ch. .. .kraj ch. .. przepisy i jeszcze pozwalamy na to wszystko. żal żal że k. .. WAM mać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    2
    k...........m...............(2013-07-18)
  • a gdzie są te wyprzedaże ? w Elblągu nie ma żadnych sklepów, chyba, że spożywcze ale tam są tylko wyprzedaże towaru z kończącym się terminem ważności.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    0
    niestetyelblążanin(2013-07-22)
  • Gdzie są kontrole w sklepach, dlaczego nie analizują tych wyprzedaży. Sprzedawca robi co chce i nabija nas w butelkę. W d--pie z takimi oszukanymi obniżkami.
Reklama