Zanim odepchniesz się kijkami, by ruszyć w dół po pięknej śnieżnej nartostradzie, pomyśl o swoim bezpieczeństwie!
- Zawsze przed rozpoczęciem jazdy oraz po dłuższej przerwie koniecznie zrób rozgrzewkę - mówi Marcin Trudnowski, instruktor narciarstwa, ratownictwa i pierwszej pomocy. - Niech to będzie nawet wojna na śnieżki, kilka przysiadów, wymachów ramion i chwila rozciągania. Szczególnie pierwsze zjazdy są krytyczne. Rozgrzewka przed jazdą oraz przygotowanie fizyczne do sezonu zdecydowanie zmniejszają ryzyko urazów. Pamiętajmy także, że jeżdżąc na nartach lub snowboardzie zobowiązani jesteśmy przestrzegać kodeksu bezpieczeństwa FIS (Międzynarodowa Federacja Narciarska) - opowiada instruktor. - Dodatkowo, nowicjuszom polecam kilka lekcji pod okiem instruktora: zatrzymywanie się, zmiana kierunku jazdy, podchodzenie to podstawowe umiejętności jaki musi umieć każdy, chcący bezpiecznie korzystać z uroków "białego szaleństwa". Do zobaczenia na stoku!
Regulamin FIS:
1. Wzgląd na inne osoby. Każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody.
2. Panowanie nad szybkością. Narciarz może zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.
3. Wybór kierunku jazdy. Znajdujący się na stoku narciarz, który ze względu na lepszą widoczność z góry dysponuje większą możliwością wyboru trasy zjazdu, musi wybrać taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.
4. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.
5. Przejazd i krzyżowanie torów jazdy. Narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszeniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.
6. Zatrzymywanie się. Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko, jak to tylko jest możliwe.
7. Podchodzenie. Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo schodzą w dół.
8. Stosowanie się do znaków narciarskich. Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich, ustawianych na trasach.
9. Wypadki. W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu powinien udzielić poszkodowanym pomocy.
10. Stwierdzenie tożsamości. Każda osoba wmieszana w wypadek lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe.
Źródło: FIS
Regulamin FIS:
1. Wzgląd na inne osoby. Każdy narciarz powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody.
2. Panowanie nad szybkością. Narciarz może zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.
3. Wybór kierunku jazdy. Znajdujący się na stoku narciarz, który ze względu na lepszą widoczność z góry dysponuje większą możliwością wyboru trasy zjazdu, musi wybrać taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.
4. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.
5. Przejazd i krzyżowanie torów jazdy. Narciarz, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszeniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.
6. Zatrzymywanie się. Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko, jak to tylko jest możliwe.
7. Podchodzenie. Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo schodzą w dół.
8. Stosowanie się do znaków narciarskich. Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich, ustawianych na trasach.
9. Wypadki. W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu powinien udzielić poszkodowanym pomocy.
10. Stwierdzenie tożsamości. Każda osoba wmieszana w wypadek lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe.
Źródło: FIS
Marcin Trudnowski