27 stycznia zmarł w wieku 83 lat prof. dr inż. Tadeusz Jednorał, ceniony hydrolog, autor niezliczonych prac naukowych i eksperyz, wieloletni dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku. W Elblągu znany jest przede wszystkim jako autor koncepcji wykonania Kanału przez Mierzeję w Skowronkach.
Koncepcja powstała we wrześniu 1996 roku na zamówienie wojewody elbląskiego Zdzisława Olszewskiego w ramach projektu badawczego pod nazwą „Opracowanie podstaw procesu aktywizacji regionu elbląskiego w aspekcie transportu morsko-rzecznego, rekreacji i rybołówstwa”. Nad koncepcją pracowało ok. 150 naukowców, finansował ją Komitet Badań Naukowych.
O jakości zawartego w czterech tomach dzieła wykonanego pod kierownictwem prof. T. Jednorała świadczą kolejne badania zlecane przez Konsorcjum powołane dla realizacji tej inwestycji lub przez niezależne placowki naukowe (m.in. PAN), które potwierdzają tezy z 1996 roku. Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach.
Uczestniczę w pracach wspomnianego wcześniej Konsorcjum. Z profesorem wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniach propagujących i przekonywujących do realizacji tego zadania (m.in. w Krynicy Morskiej). Profesor już od kilku lat zmagał się z chorobą, rzadko jednak odmawiał udziału w przedsięwzięciach, na których mu zależało. Był aktywny niemal do ostatnich dni.
Kpt. Jerzy Kuliński, żeglarz i autor książek o Zalewie Wiślanym, tak mówi o profesorze: „Żeglarze zapamiętają Go szczególnie jako miłośnika Zalewu Wiślanego oraz szefa obszernego, multidyscyplinarnego opracowania koncepcyjnego budowy Kanału Zatoka Zalew (Kanału Z-Z), w którym miałem zaszczyt uczestniczyć. Profesor był nieprawdopodobnie zaangażowany w przygotowaniu tego przedsięwzięcia. Mimo zaawansowanego wieku, mimo kłopotów zdrowotnych, był „nie do zdarcia” – kolędował od minista do ministra, od wojewody do wojewody, od marszałka do marszałka, od prezydenta do prezydenta – nie zaniedbując starostów i wójtów. Organizował prelekcje, konferencje, nie lękał się nawet spotkań się z mieszkańcami Krynicy Morskiej.
Wielka szkoda, że profesor nie doczekał się budowy Kanału, ale – mam nadzieję – niebawem spełni się jego marzenie o odkorkowaniu elbląskiego portu i Zalewu Wiślanego.
O jakości zawartego w czterech tomach dzieła wykonanego pod kierownictwem prof. T. Jednorała świadczą kolejne badania zlecane przez Konsorcjum powołane dla realizacji tej inwestycji lub przez niezależne placowki naukowe (m.in. PAN), które potwierdzają tezy z 1996 roku. Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach.
Uczestniczę w pracach wspomnianego wcześniej Konsorcjum. Z profesorem wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniach propagujących i przekonywujących do realizacji tego zadania (m.in. w Krynicy Morskiej). Profesor już od kilku lat zmagał się z chorobą, rzadko jednak odmawiał udziału w przedsięwzięciach, na których mu zależało. Był aktywny niemal do ostatnich dni.
Kpt. Jerzy Kuliński, żeglarz i autor książek o Zalewie Wiślanym, tak mówi o profesorze: „Żeglarze zapamiętają Go szczególnie jako miłośnika Zalewu Wiślanego oraz szefa obszernego, multidyscyplinarnego opracowania koncepcyjnego budowy Kanału Zatoka Zalew (Kanału Z-Z), w którym miałem zaszczyt uczestniczyć. Profesor był nieprawdopodobnie zaangażowany w przygotowaniu tego przedsięwzięcia. Mimo zaawansowanego wieku, mimo kłopotów zdrowotnych, był „nie do zdarcia” – kolędował od minista do ministra, od wojewody do wojewody, od marszałka do marszałka, od prezydenta do prezydenta – nie zaniedbując starostów i wójtów. Organizował prelekcje, konferencje, nie lękał się nawet spotkań się z mieszkańcami Krynicy Morskiej.
Wielka szkoda, że profesor nie doczekał się budowy Kanału, ale – mam nadzieję – niebawem spełni się jego marzenie o odkorkowaniu elbląskiego portu i Zalewu Wiślanego.
Jerzy Wcisła