Technikum Hotelarskie i Technikum Ekonomiczne – te elbląskie technika uzyskały najwyższe wskaźniki liczone metodą EWD, czyli edukacyjnej wartości dodanej. Raport oparty na EWD opublikowała przed kilkoma dniami Centralna Komisja Egzaminacyjna.
O elbląskich liceach w rankingu EWD czytaj: „II LO najlepszym liceum”.
Dotychczas rankingi porównujące efekty pracy szkół średnich opierały się na wynikach matur. Edukacyjna wartość dodana uwzględnia potencjał, z jakim uczniowie przyszli do szkoły, a więc dowartościowuje te szkoły, których na ogół nie wybierają prymusi, ale jakość nauczania jest dość wysoka, więc młodzież robi spore postępy.
Raport CKE obejmuje wyniki dwóch ostatnich matur (w 2010 i 2011 r.) i bada wyniki w dwóch grupach przedmiotów: humanistycznych (język polski, historia i wiedza o społeczeństwie) i matematyczno-przyrodniczych (matematyka, informatyka, fizyka, chemia, biologia i geografia), zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Technika w Elblągu według EWD (pierwsza liczba to edukacyjna wartość dodana w bloku przedmiotów humanistycznych, druga liczba – EWD w bloku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, trzecia liczba – suma obu)
To zestawienie na podstawie ewaluacyjnej wartości dodanej. Wynika z niego, że najwyższą efektywność nauczania osiągnęły Technikum Hotelarskie i Technikum Ekonomiczne.
Jeśli chodzi o egzaminy maturalne w elbląskich technikach, to z przedmiotów humanistycznych najlepsze wyniki uzyskują uczniowie Technikum Hotelarskiego, najsłabsze Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych (poniżej średniej wojewódzkiej). Z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych najlepsze wyniki uzyskują uczniowie Technikum Ekonomicznego i Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych, natomiast niższe niż średnia wojewódzka – uczniowie Technikum Handlowego, Hotelarskiego i Gastronomicznego.
Co to jest EWD?
Edukacyjna wartość dodana to metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. Porównując wyniki egzaminów gimnazjalnych i maturalnych, pozwala określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają.
Realizatorzy projektu porównywania wyników nauczania metodą EWD zgadzają się, że nie pokazuje ona całej prawdy o szkole. Jednak wyników egzaminów (tych gimnazjalnych i matur) nie powinno się lekceważyć, bo to reprezentatywna próba i jedyna pełna metoda porównawcza w skali kraju. Raport z wynikami EWD skierowany jest głównie do profesjonalistów – dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych w samorządach, ale mogą z niego korzystać także rodzice i uczniowie przymierzający się do wyboru szkoły.
W Polsce takie badania rozpoczęto w 2005 r., prowadzi je sztab specjalistów pod okiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Efektem ich pracy jest internetowa wyszukiwarka – www.ewd.edu.pl – wszystkich gimnazjów, ogólniaków i techników w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą.
My porównaliśmy elbląskie technika, wyznaczając środki tych elips, możliwa jest więc pewna niedokładność, ale niewielka.
Twórcy metody EWD nazwali „ćwiartki” wykresu:
– prawa górna (wysoki wskaźnik EWD, dobre wyniki matur) – szkoła sukcesu
– lewa górna (wysoki wskaźnik EWD, słabe wyniki matur) – szkoła wspierająca
– lewa dolna (niski wskaźnik EWD, słabe wyniki matur) – szkoła wymagająca pomocy
– prawa dolna (niski wskaźnik EWD, dobre wyniki matur) – szkoła zmarnowanych szans.
Według tego nazewnictwa wszystkie elbląskie technika to szkoły sukcesu albo co najmniej szkoły wspierające – gdy chodzi o przedmioty humanistyczne. Gorzej jest w przypadku matematyki. Technikum Handlowemu i Gastronomicznemu blisko do kategorii szkół wymagających wsparcia, ale Technikum Ekonomiczne i Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych to szkoły sukcesu.
Dotychczas rankingi porównujące efekty pracy szkół średnich opierały się na wynikach matur. Edukacyjna wartość dodana uwzględnia potencjał, z jakim uczniowie przyszli do szkoły, a więc dowartościowuje te szkoły, których na ogół nie wybierają prymusi, ale jakość nauczania jest dość wysoka, więc młodzież robi spore postępy.
Raport CKE obejmuje wyniki dwóch ostatnich matur (w 2010 i 2011 r.) i bada wyniki w dwóch grupach przedmiotów: humanistycznych (język polski, historia i wiedza o społeczeństwie) i matematyczno-przyrodniczych (matematyka, informatyka, fizyka, chemia, biologia i geografia), zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Technika w Elblągu według EWD (pierwsza liczba to edukacyjna wartość dodana w bloku przedmiotów humanistycznych, druga liczba – EWD w bloku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, trzecia liczba – suma obu)
Technikum Hotelarskie w Zespole Szkół Turystyczno-Hotelarskich przy ul. Saperów 7,5 2 9,5
Technikum Ekonomiczne w Zespole Szkół Ekonomicznych przy ul. Bema 5 3 8
Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych przy ul. Komeńskiego 1,5 3,5 5
Technikum w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych przy ul. Rycerskiej 5,5 - 0,5 5
Technikum Gastronomiczne w Zespole Szkół Gospodarczych przy u. Królewieckiej 4,5 - 0,5 4
Technikum w Zespole Szkół Technicznych przy ul. Grottgera 3,5 - 1 2,5
Technikum Handlowe w Zespole Szkół Handlowych przy ul. Saperów 2,5 -1,5 1
To zestawienie na podstawie ewaluacyjnej wartości dodanej. Wynika z niego, że najwyższą efektywność nauczania osiągnęły Technikum Hotelarskie i Technikum Ekonomiczne.
Jeśli chodzi o egzaminy maturalne w elbląskich technikach, to z przedmiotów humanistycznych najlepsze wyniki uzyskują uczniowie Technikum Hotelarskiego, najsłabsze Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych (poniżej średniej wojewódzkiej). Z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych najlepsze wyniki uzyskują uczniowie Technikum Ekonomicznego i Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych, natomiast niższe niż średnia wojewódzka – uczniowie Technikum Handlowego, Hotelarskiego i Gastronomicznego.
Co to jest EWD?
Edukacyjna wartość dodana to metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. Porównując wyniki egzaminów gimnazjalnych i maturalnych, pozwala określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają.
Realizatorzy projektu porównywania wyników nauczania metodą EWD zgadzają się, że nie pokazuje ona całej prawdy o szkole. Jednak wyników egzaminów (tych gimnazjalnych i matur) nie powinno się lekceważyć, bo to reprezentatywna próba i jedyna pełna metoda porównawcza w skali kraju. Raport z wynikami EWD skierowany jest głównie do profesjonalistów – dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych w samorządach, ale mogą z niego korzystać także rodzice i uczniowie przymierzający się do wyboru szkoły.
W Polsce takie badania rozpoczęto w 2005 r., prowadzi je sztab specjalistów pod okiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Efektem ich pracy jest internetowa wyszukiwarka – www.ewd.edu.pl – wszystkich gimnazjów, ogólniaków i techników w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą.
My porównaliśmy elbląskie technika, wyznaczając środki tych elips, możliwa jest więc pewna niedokładność, ale niewielka.
Twórcy metody EWD nazwali „ćwiartki” wykresu:
– prawa górna (wysoki wskaźnik EWD, dobre wyniki matur) – szkoła sukcesu
– lewa górna (wysoki wskaźnik EWD, słabe wyniki matur) – szkoła wspierająca
– lewa dolna (niski wskaźnik EWD, słabe wyniki matur) – szkoła wymagająca pomocy
– prawa dolna (niski wskaźnik EWD, dobre wyniki matur) – szkoła zmarnowanych szans.
Według tego nazewnictwa wszystkie elbląskie technika to szkoły sukcesu albo co najmniej szkoły wspierające – gdy chodzi o przedmioty humanistyczne. Gorzej jest w przypadku matematyki. Technikum Handlowemu i Gastronomicznemu blisko do kategorii szkół wymagających wsparcia, ale Technikum Ekonomiczne i Technikum w Zespole Szkół Mechanicznych to szkoły sukcesu.
Piotr Derlukiewicz