UWAGA!

----

Teraz ja - Jest piąty wariant!

 Elbląg, Jest piąty wariant!
fot. AD

Minął rok kalendarzowy sprawowania władzy przez nową ekipę, nadszedł nowy rok 2012. Jaki będzie, zobaczymy. W celu wywołania zbiorowej euforii i optymizmu przypomnę słowa piosenki Marka Grechuty: „...Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy / Ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy...”. My, zatorzanie, czekamy na węzeł komunikacyjny, nieblokowany szlabanami, łączący naszą dzielnicę z miastem.

Kiedy w grudniu 2010 roku powiało optymizmem – ponieważ uważam, że każda zmiana, wymiana we władzach, działa stymulująco, oczyszczająco, poza tym takie są prawa demokracji, że wygrywa ten, który ma lepszy wynik. Wierzyłem i wierzę, że w końcu powieje normalnością. Jako wyborca świadomy wiedziałem, że w Radzie Miasta nie zasiadł David Copperfield, a ci, co w niej zasiedli, będą mieli niemało spraw do wyprostowania, napotykając olbrzymie problemy finansowe, szukając sposobu ich rozwiązania wielokrotnie zapewne za cenę rezygnacji z potrzebnych inwestycji.
       Od początku grudnia do końca 2011 roku we wszystkich gazetach ukazały się artykuły –optymistyczne, jakoby nasza władza samorządowa chciała rozwiązać problem połączenia dzielnicy Zatorze z miastem. W artykułach ukazane zostały cztery warianty tego rozwiązania i – jak zostało w nich podkreślone – został wyłoniony projektant tej inwestycji, który „...zgodnie z założeniem ma wybrać najlepszy wariant pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, najniższych kosztów budowy czy zminimalizowania ilości zabudowy do likwidacji...”.
       Przyznam, że nie rozumiem, dlaczego założono tylko cztery warianty i to w dodatku w tych właśnie miejscach?
       Jako mieszkaniec tej dzielnicy uważam więc za swój obowiązek obywatelski powiadomić wszystkich, że jest wariant piąty, który spełnia wszystkie warunki, a korzyść jest podwójna! Proponuję wzięcie pod uwagę wprowadzenie torów kolejowych w tunel około 50 metrów przed przejazdem na ulicy Malborskiej i po około 500 metrach kończący się 50 metrów za przejazdem obecnym na ulicy Lotniczej. W ten sposób za cenę jednego z wariantów udrożnione zostaną dwie drogi już istniejące i po problemie! Przedsięwzięcie nie jest skomplikowane ani pod względem prawnym, ani logistycznym, a już na pewno nie ze względu na trudności techniczne – zwykły wykop w ziemi. Optymistyczne jest również to, że wzdłuż torów na całej długości, równolegle do ulicy Aleksandra Fredry, jest teren zielony, na którym jest kilkanaście działek ogrodniczych. W tym to miejscu można byłoby – na czas budowy tunelu – zrobić coś na wzór „bajpasa” z torami kolejowymi dla potrzymania płynnego ruchu pociągów. W ten sposób, łatwy i najtańszy, mogłyby być dowożone materiały budowlane na teren przyszłej budowy.
       Uważam również, że bardzo dobrym i alternatywnym pomysłem do wyżej wymienionego jako piąty wariant jest wykonanie obiektu mostowego nad torami kolejowymi dosłownie na połowie długości wcześniej wymienionej ulicy Aleksandra Fredry, łączącego tę ulicę z placem po drugiej stronie. Możliwe jest również wykonanie w tym miejscu tunelu o długości kilkudziesięciu metrów.
       Wcześniej jednak – dla wszystkich hura optymistów, zwolenników wariantu zwłaszcza czwartego, najgorszego według mnie i najdroższego z możliwych, przytoczę kilka przykładów:
       1. Przebudowa mostku na Malborskiej o długości kilkunastu metrów trwała prawie rok i kosztowała prawie 1 milion zł.
       2. Budowa Trasy Unii Europejskiej z mostem o łącznej długości 1500 m kosztowała 8 lat temu ponad 50 milionów zł.
       3. Budowa wiaduktu nad drogą nr 7 o długości kilkudziesięciu metrów trwała ponad rok i kosztowała kilkadziesiąt milionów zł.
       Trzeba więc przyjąć, bazując na dostępnych informacjach, że na dzień dzisiejszy budowa jednego kilometra drogi wraz ze wszystkimi niuansami w czterech podanych wariantach to koszt pomiędzy 5 a 7 milionów euro.
       W związku z tym, że budowle inżynierskie mają przede wszystkim ułatwić życie nam, mieszkańcom dzielnicy Zatorze, i mają być zrealizowaną obietnicą złożoną wyborcom, uważam, że nasze zdanie w tej kwestii jest bezcenne. Dlatego jestem przekonany, że powinna być zorganizowana dyskusja „Zatorzanie kontra radni – elbląska debata w stylu oksfordzkim” – w celu ukazania problemów tej dzielnicy oraz sposobu ich rozwiązania. Debata taka polega na wymianie poglądów przy zachowaniu surowych reguł kolejności i przebiegu wystąpień. Ma to służyć podnoszeniu poziomu kultury publicznych wypowiedzi, zapobieganiu niepotrzebnym, niemerytorycznym kłótniom. Ma również sprawić, by dyskusja toczyła się w odpowiednim tempie i zachęcić publiczność do zabierania głosu. Rola publiczności jest bardzo ważna – to ona, po wysłuchaniu wszystkich wystąpień – decyduje o wygranej propozycji.
       Jako organizatorów takiej debaty widziałbym Forum Rozwoju Elbląga (FRE) lub Elbląskie Forum Obywatelskie (EFO).
      
       ***
      
       Terminy ważne, aby zrozumieć wcześniejsze i przyszłe artykuły na ten temat:
       – wiadukt – budowla lub obiekt inżynierski służący do przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego ponad przeszkodą lądową
       – estakada – budowla lub obiekt inżynierski, którego głównym celem jest podniesienie niwelety ciągu komunikacyjnego ponad istniejący teren
       – tunel – budowla lub obiekt inżynierski, której celem jest prowadzenie ciągu komunikacyjnego pod lub przez przeszkodę
       – obiekt mostowy – most, wiadukt, estakada, tunel, kładka dla pieszych, przejście podziemne, przepust
       – węzeł – krzyżowanie się lub połączenie dróg w różnych poziomach, zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy
       – budowa drogi – wykonanie nowego połączenia drogowego między określonymi miejscami w terenie
       – modernizacja drogi – wykonanie robót, w wyniku których następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych drogi.
      
       Pozdrawiam serdecznie i życzę przede wszystkim, aby ten 2012 rok nie był gorszy od minionego dla nas wszystkich.
      
Wowka Liczba publikacji: 66
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
3.1 15 35

A moim zdaniem...

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • na kładkach zwodzonych będzie pobierana opłata od osób udających do miasta, z powodu wysokich kosztów utrzymania i obsługi tychże; D
  • Moim zdaniem odcinek między przejazdem na ul. Lotniczej a dworcem pkp jest zbyt krótki aby pociąg "wynurzył" się z tunelu i stał na stacji w odpowiednim poziomie. Pozostawic szlabany na Lotniczej, tunel pod Malborską, tu mogło by się udac. Niemniej należy pamiętac ze wszelkie roboty wzdłuż torów leżą w gestii PKP. To takie państwo w państwie. To jest ich teren, oni decydują, bez ich zgody nic nie zrobisz, a że kasy nie mają, to wątpie by na takie cos się szarpneli. Problem szlabanów istnieje, miejmy nadzieję, że zostanie rozwiązany.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ślimak(2012-01-03)
  • A ja wam mówię że za tej kadencji nic nie będzie zrealizowane. Obym się mylił. Zadłużenie miasta rośnie, Jaś patrzy aby pojechać promować Elbląg w Dubaju. Pod koniec kadencji zamiesza wykupi kilka koncertów dla mieszkańców narobi szumu medialnego (typu obiecana budowa stadionu, parku wodnego)i zostanie na kolejną kadencje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Zatorzak(2012-01-03)
  • jestem ciekawy kto napisał tą recenzję, pewnie ta osoba kóra tak mocna zabiega o stołek prezydencki :) niech nie nagaduje na tą władzę bo sam by nic nie zrobił. .. pozdrawiam tego pana
  • mądrale !!!! tylko droga malborska-dębowa- grunwaldzka
  • Ciekawa koncepcja nie ma to jak budowa tunelu w terenie depresyjnym, tylko sie modlic żeby nie padało bo sie ludzie potopia w tym pociągu!; ) Ja mam lepszy pomysł, zaraz za mostem kolejowym postawiłbym "gwiezdne wrota" drugie tuż przed peronem na dworcu PKP i po prostu pociągi byłyby teleportowane!!!; ) Pomyślcie jaka to wygoda, pociag jest 2 minuty szybciej na miejscu no i nie ma juz przejazdów kolejowych i szlabanów na Malborskiej i Lotniczej!; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    fantasta;)(2012-01-03)
  • Bardzo ciekawy pomysł i prawdę mówiąc realny do zrealizowania, ale pod warunkiem, ze tunel byłby no na ten przykład budowlą zamknięta wystająca ponad obecny poziom ziemi na jakieś 1 metr. W miejscu przejazdów kolejowych podnieść drogę w kształcie łuku-mostku. Z całą pewnością zrobiono by to ale nie w Polsce i nie w Elblągu! Co do "Fantasy" W Holandii nie takie cuda w depresyjnej ziemi jak to określiłeś robią i nikogo nie zalewa. Co do zorganizowania spotkania radni kontra miejscowi to może być ciekawe. Jestem za!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ona 39,5(2012-01-03)
  • Do Zatorzan: macie tam swoje stowarzyszenie i radnych, to sobie pogadajcie. Moze wymyslicie szósty wariant. Mnie martwią mosty na rzece.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    zawodziony(2012-01-03)
  • No tak teraz zaczną zabierać głos specjaliści, a to depresja, a to klimat, a to a tamto. Fantasta przypomnij mi ten tunel łączący Francję z Anglią to pod czym wykopali? Pod kumielką czy Kanałem La Manche? Tam pewnie hermetyczne i pociągi w kształcie łodzi podwodnej jeżdzą? Poczytaj jak robia to gdzie indziej i jeszcze na tym zarabiaja Fantasta "..na północy Belgii po raz pierwszy uruchomiono "Solar Tunnel" - tunel kolei dużych prędkości przykryty 16 tysiącami paneli ogniw fotowoltanicznych (popularnych "baterii słonecznych"). Prąd z ogniw zasila między innymi pociągi kursujące w samym tunelu..." www.rynek-kolejowy.pl
  • A dlaczego Zatorzanie nie chca aby do nich dojezdzal tramwaj?
  • Skoro któryś z tych pomysłów ułatwił by życie ludzi, którzy mieszkają na zatorzu. .. DLACZEGO NIE? Skoro dany wiadukt czy tez most poprawił by wizerunek miasta DLACZEGO NIE? Tylko idiota krytykuje dobre pomysły tylko dlatego, że GO SAMEGO nie dotyczą. Pomysł dobry =)
  • Wowka- mieszkaniec Zatorza. Nie ma szans na to aby jakikolwiek pociąg wynurzył się z tunelu w podanym przez ciebie wariancie. Pamiętam jak przez centrum miasta przejeżdżał pociąg towatowy i osobowy. Kilka stopni pochylenia tereny i biedna ciuchcia miała ogromne problemy z podjazdem pod śmieszną, ,górkę" niewidoczną gołym okiem. Kilka razy zestaw musiał się cofać i ponownie rozpędzać aby dojechać do dworca.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ksamol(2012-01-03)
Reklama