UWAGA!

Pogłębianie można zacząć

 Elbląg, Umowę na pogłębianie toru wodnego podpisano dzisiaj w elbląskim Kapitanacie
Umowę na pogłębianie toru wodnego podpisano dzisiaj w elbląskim Kapitanacie fot. Anna Dembińska

Dziś (6 maja) w elbląskim Kapitanacie Urzędu Morskiego podpisano umowę na pogłębianie, pracę refulacyjne i podczyszczeniowe na torze wodnym na Zalewie Wiślanym. To ostatni etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który ma umożliwić wpływanie do elbląskiego portu większych jednostek. O rządowym wsparciu inwestycji w elbląskim porcie na razie cisza. Zobacz zdjęcia.

Odcinek toru do pogłębienia objęty umową to 8,2 km dna Zalewu Wiślanego. Wartość zadania to blisko 129,5 mln zł.

- W ramach prac podczyszczeniowych i refulacyjnych wykonane zostaną m.in. roboty czerpalne, transport i odkład urobku z wbudowaniem w wyspę refulacyjną na Zalewie Wiślanym oraz zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego. Nowe oznakowania nawigacyjne obejmuje 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej nowego toru wodnego. - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

50 proc. prac czerpalnych ma zostać wykonane do 30 września tego roku, pozostała część do końca kwietnia przyszłego roku.

- Dzięki temu etapowi pozwoli zawijać statkom nie tylko do portu w Elblągu, ale i do wszystkich portów nadzalewowych - mówił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski na dzisiejszej uroczystości. - Za rok o tej porze, po wykonaniu trzeciego etapu będzie można powiedzieć, że inwestycja jest ukończona.

- Patrzymy też na inne etapy: most w Nowakowie, obudowa brzegów rzeki Elbląg. Z drugiej strony patrzymy na prace pogłębiarskie i niepokoi nas wzrost cen paliw, ponieważ z tego typu pracach to główny czynnik kosztochłonny - dodał kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

  Elbląg, Umowa obejmuje pogłębienie tego odcinka toru na Zalewie Wiślanym. Rzekę Elbląg będzie pogłębiał  już Urząd Morski w Gdyni
Umowa obejmuje pogłębienie tego odcinka toru na Zalewie Wiślanym. Rzekę Elbląg będzie pogłębiał już Urząd Morski w Gdyni (fot. Anna Dembińska)

Oficjalne otwarcie Kanału Żeglugowego zaplanowano na 17 września tego roku. I już wtedy będą mogły korzystać z niego statki.

- Na razie parametry tych jednostek będą mogły być tylko takie jak zapewnia port w Elblągu czyli o głębokości do 2,5 metra, ze względu na to, że prace pogłębiarskie będą trwały - wyjaśniał Wiesław Piotrzkowski. - Nasza inwestycja kończy się na cyplu przy Kanale Jagiellońskim. Tam zaczynają się kompetencje Zarządu Morskiego Portu Elbląg - twierdzi dyrektor.

Z informacji przekazanych przez Urząd Morski w Gdyni wynika, że pogłębienie samej rzeki Elbląg będzie już realizowane siłami tego urzędu. I tylko do miejsca, w którym ma być zmodernizowana obrotnica dla statków, czyli przy rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Co z pogłębieniem odcinka między obrotnicą a terminalem przeładunkowym (to około 800 m) oraz z inwestycjami w samym porcie elbląskim? - To duży port z bardzo dużym potencjałem. Potrzebne są tutaj inwestycje, nowe miejsca i nowe place. Liczymy tutaj na samorządy miasta i województwa. My swoją część, czyli tor podejściowy na rzece Elbląg w swoim zakresie modernizujemy - powiedział Grzegorz Witkowski.

Wiceminister o wsparciu rządowym w inwestycje w elbląski port nie wspomniał. Planowany niegdyś Fundusz Małych Portów, który miał być źródłem finansowania zewnętrznego dla inwestycji portowych, nie powstał i nie wiadomo czy kiedyś powstanie.

Po zakończeniu inwestycji z toru wodnego będą mogły korzystać statki o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra. - To daje nam możliwość przewiezienia jednorazowo 4 tys. ton ładunku - mówił dyrektor Urzędu Morskiego.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Będzie wielki śmiech na całą Polske i okolice bo miasto czeka, że inwestycja ta w pełni zostanie zrealizowana przez rząd, a miastu pozostanie tylko spijanie śmietanki, ale wg tego co w tekście, tak się nie stanie.
  • Kapitanat kapitanat jak mnie słychać tu poseł Wcisła. Możesz spływać. Hashtagi: #Poglebiarka
  • Na skraju zdjęcia nr 23 dwoje znafców tematyki morskiej...
  • Widać że słońce w tym roku dało się we znaki - z cyklu jak ropz.....129 milionów w błoto
  • A dla kogo oni to pogłębiają? Dla kajaków czy dla barek? Skoro do Elbląga nic dużego nie wpłynie bo nie wypłynie bez odpowiedniej infrastruktury (chyba że na wstecznym)...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18
    26
    sratata(2022-05-06)
  • Na cholerę na siłę trzymać port w rękach elbląskich? Gdańsk i Gdynia rozwijają się, a nie są portami miejskimi. Przecież tu widać ewidentne przepychanki polityczne ze stratą dla szybkiego rozwoju miasta i elbląskiego portu także. Skoro port nie ma środków finansowych, to tak może starać się po miejsku przez kolejne lata. Jest przekop, a nie będzie można korzystać z portu! Może zatem lepiej niech jeszcze PiS wybuduje port w Suchaczu????!!! Niech mi to ktoś rozeznany wyjaśni czy tutaj tylko o politykę i kasę chodzi czy jest jeszcze dodatkowe dno, czyli utrzymanie posad i wpływu miasta na port?
  • Dzięki budowie polskiego Kanału Sueskiego Elbląg ma szansę stać się wielkim nowoczesnym
  • @Matex - o wypady na dorszyka w weekendy chodzi
  • @TeofilSkorupa - portem wielkości Gdańska a cały nasz region stanie się czymś na wzór Saint Tropez czy naszą własną polską Chorwacja. Brawo Prawo i Sprawiedliwość pokazaliście że nie ma dla was rzeczy niemożliwych mimo że Putin wraz z nową czwartą Rzeszą Niemiecką ciągle podstawiali wam nogi.
  • A gdzie juras I wróbel, też będą pogłębiali swoją głupotę.....
  • Kobieta z taką wielką torbą to jak mężczyzna z plecakiem.
  • Pomimo budowy polskiego Kanału Sueskiego Polska nie wstała z kolan. Stanie się to dopiero wtedy, gdy Niemcy zaczną u nas kupować samochody. Teraz leżymy na pysku.
Reklama