- Drogi wodne zaczynają mieć coraz większe znaczenie – mówił Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Przedstawiciele władz samorządowych pięciu województw, przez które przebiega Międzynarodowa Droga Wodna E70 podpisali dziś (1 czerwca) deklarację o współpracy.
Międzynarodowa Droga Wodna E70 łączy belgijską Antwerpię z litewską Kłajpedą. W Polsce przebiega przez obszar pięciu województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Członkowie władz samorządowych ww. województw spotkali się dziś w Tolkmicku, aby podpisać deklarację o współpracy w sprawie MDW E70 na terenie Polski na lata 2023-2030.
Głównym celem współpracy jest aktywizacja gospodarcza drogi. Dzisiejsza uroczystość podpisania deklaracji oznacza de facto przedłużenie dotychczasowej współpracy województw. W kolejnych latach strony umowy priorytetami mają być: „ 1) wykorzystanie potencjału MDW E70 dla rozwoju gospodarczego województw sygnatariuszy zarówno na obszarze turystycznym jak i transportowym, 2) wykreowanie sieciowego produktu turystycznego MDW E70, wykorzystującego unikatowe walory kulturowe, przyrodnicze i krajobrazowe województw w strefie oddziaływania drogi wodnej E70, 3) dążenie do opracowania i wdrożenia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej kompleksowego programu użeglownienia polskiego odcinka MDW E70, 4) wspólne aplikowanie o środki unijne na rzecz MDW E70, 5) podejmowanie działań umożliwiających w krótkiej perspektywie czasowej żeglugę turystyczną na polskim odcinku MDW E70, w tym likwidację tzw. „wąskich gardeł”, 6) uwzględnianie w pracach nad rewitalizacją polskiego odcinka MDW E70 zintegrowanego podejścia do zagospodarowania dróg wodnych w kontekście rozwoju transportu w tym potrzeb i planów intensywnej rozbudowy możliwości przeładunkowych portów morskich w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku, zmian klimatycznych, gospodarki wodnej, ochrony środowiskowej, planowania przestrzennego, rozwoju miast czy turystyki, 7) organizacja współpracy środowisk zainteresowanych rozwojem MDW E70. „ - możemy przeczytać na stronie mdw70.pl prowadzonej przez Urząd Marszałkowski województwa pomorskiego.
- Teraz, kiedy mówimy o oddaniu do użytku Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, ta współpraca nabiera zupełnie innego wymiaru. Drogi wodne zaczynają mieć coraz większe znaczenie. Mamy problem, że część odcinka szczególnie w województwie kujawsko-pomorskim powinniśmy pogłębić, aby możliwa była żegluga większymi jednostkami. Na dziś są problemy natury środowiskowej, ale wydaje mi się, że obecność na dzisiejszej uroczystości dyrektor departamentu z Ministerstwa Infrastruktury sprawi, że ten temat nabierze większego rozmachu – mówił Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
- W województwie pomorskim rzek żeglugowych jest sporo. Mamy Szkarpawę, która jest w zasadzie gotowa do tego, żeby przewozić nią towary. Przede wszystkim jest Wisła, którą od dawna planujemy zrobić żeglowną. Od rejonu Grudziądza w zasadzie do ujścia mamy dużo łach piaskowych, które sprawiają że rzeka jest „nieprzejezdna”. Na jej uregulowanie mamy osiem lat. Większość pieniędzy będzie musiało pochodzić ze środków unijnych. Część pewnie będziemy musieli wyasygnować sami: mam tu na myśli województwa, powiaty i gminy – dodał Józef Sarnowski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Deklarację o współpracy podpisali: Łukasz Porycki, wicemarszałek województwa lubuskiego, Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Sławomir Komyść, członek zarządu województwa kujawsko – pomorskiego, Józef Sarnowski, członek zarządu województwa pomorskiego oraz Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego.