Rozliczając się z podatku dochodowego za 2011 rok podatkowy, każdy z nas ma cichą nadzieję, że efektem wyliczeń deklaracji będzie nadpłata podatku. Wówczas z ulgą takie zeznanie składamy w Urzędzie Skarbowym. Jednak uwaga - trzeba poprawnie wypełnić PIT, bo w przeciwnym razie urząd zażąda korekty i wypłata pieniędzy może odwlec się w czasie.
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mają obowiązek złożenia rocznego zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2011 do 30 kwietnia 2012r. Podatnik ma obowiązek przedstawienia dochodu i obliczenia podatku, a zatem wpłacenia różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu wynikającego z zeznania a sumą zaliczek pobranych przez płatników. Jeżeli suma pobranych zaliczek w roku podatkowym jest wyższa od podatku należnego, powstanie nadpłata podatku, która podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego
Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na poprawność zeznania, gdyż w sytuacji, w której będziemy musieli skorygować zeznanie, nadpłata podlegać będzie zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia dokonania korekty zeznania przez podatnika. Jeśli urząd zdołał już zwrócić nam nadpłatą a z korekty wynika większa kwota do zwrotu otrzymamy tą różnicę w przeciągu 3 miesięcy. Jeśli jednak po korekcie wynika mniejsza nadpłata a otrzymaliśmy już zwrot z pierwotnego dokumentu musimy, czym prędzej zwrócić fiskusowi nienależnie pobraną nadpłatę w raz z ewentualnymi odsetkami.
Wyróżniamy trzy formy zwrotu nadpłaconego podatku. Jedną z nich jest forma bezgotówkowa na wskazany przez podatnika osobisty rachunek bankowy. Drugą formą jest odbiór nadpłaty w kasie banku znajdującej się na terenie elbląskiego urzędu. Trzecią formą zwrotu jest przekaz pocztowy, w tym przypadku należy wziąć pod uwagę, to, że poczta pomniejszy naszą nadpłatę o prowizję za dostarczenie pieniędzy do naszego domu.
Najszybszą i najbardziej dogodną formą zwrotu nadpłaconego podatku jest zwrot na konto, jeśli oczywiście dany urząd posiada aktualny numer konta danego podatnika. Należy pamiętać o tym by dane, jakie podajemy w urzędach skarbowych aktualizować a w szczególności numery kont bankowych jak również adresy zamieszkania. Na formularzu ZAP-3 aktualizują swoje dane wszystkie te osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i składają ten formularz w urzędzie właściwym ze względu na adres zamieszkania. Osoby prowadzące działalność gospodarczą winny w tym celu posługiwać się formularzami NIP-2, NIP-7, CEIDG-1 wraz z załącznikiem CEIDG-RB w zależności od ich przeznaczenia i miejsca składania ( Urząd Miasta, Urząd Gminy, Urząd Skarbowy).
Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na poprawność zeznania, gdyż w sytuacji, w której będziemy musieli skorygować zeznanie, nadpłata podlegać będzie zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia dokonania korekty zeznania przez podatnika. Jeśli urząd zdołał już zwrócić nam nadpłatą a z korekty wynika większa kwota do zwrotu otrzymamy tą różnicę w przeciągu 3 miesięcy. Jeśli jednak po korekcie wynika mniejsza nadpłata a otrzymaliśmy już zwrot z pierwotnego dokumentu musimy, czym prędzej zwrócić fiskusowi nienależnie pobraną nadpłatę w raz z ewentualnymi odsetkami.
Wyróżniamy trzy formy zwrotu nadpłaconego podatku. Jedną z nich jest forma bezgotówkowa na wskazany przez podatnika osobisty rachunek bankowy. Drugą formą jest odbiór nadpłaty w kasie banku znajdującej się na terenie elbląskiego urzędu. Trzecią formą zwrotu jest przekaz pocztowy, w tym przypadku należy wziąć pod uwagę, to, że poczta pomniejszy naszą nadpłatę o prowizję za dostarczenie pieniędzy do naszego domu.
Najszybszą i najbardziej dogodną formą zwrotu nadpłaconego podatku jest zwrot na konto, jeśli oczywiście dany urząd posiada aktualny numer konta danego podatnika. Należy pamiętać o tym by dane, jakie podajemy w urzędach skarbowych aktualizować a w szczególności numery kont bankowych jak również adresy zamieszkania. Na formularzu ZAP-3 aktualizują swoje dane wszystkie te osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i składają ten formularz w urzędzie właściwym ze względu na adres zamieszkania. Osoby prowadzące działalność gospodarczą winny w tym celu posługiwać się formularzami NIP-2, NIP-7, CEIDG-1 wraz z załącznikiem CEIDG-RB w zależności od ich przeznaczenia i miejsca składania ( Urząd Miasta, Urząd Gminy, Urząd Skarbowy).
Sławomir Tymuszkin, Urząd Skarbowy w Elblągu