UWAGA!

Badanie ankietowe dotyczące mobilności w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Elbląga

 Elbląg, Badanie ankietowe dotyczące mobilności w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Elbląga
Fot. Anna Dembińska (arch. portEl)

Gmina Miasto Elbląg zachęca do udziału w badaniu mobilności w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Elbląga.

Badanie zostało przygotowane w związku z opracowywanym obecnie Planem zrównoważonej mobilności miejskiej dla MOF Elbląga, tj. Gminy Miasto Elbląg jako Lidera oraz jst powiązanych funkcjonalnie, tj. Powiatu Elbląskiego, Gminy Elbląg, Gminy Gronowo Elbląskie, Gminy Markusy, Gminy Milejewo, Gminy Młynary, Gminy Pasłęk oraz Gminy Tolkmicko.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, w skrócie SUMP (skrót od angielskiej nazwy Sustainable Urban Plan Mobility) to dokument strategiczny, który ma służyć poprawie mobilności mieszkańców całego obszaru funkcjonalnego.

 

Opracowanie planu pozwoli lepiej:

  • wykorzystać istniejącą infrastrukturę w miastach, gminach i powiatach,
  • planować transport (w tym transport zbiorowy, rowerowy),
  • koordynować inwestycje.

 

Każdy z nas może aktywnie uczestniczyć w tworzeniu Planu Zrównoważonej Mobilności, dlatego zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym mobilności miejskiej.

Informacje uzyskane w ww. badaniu zostaną wykorzystane przy ich tworzeniu.

 

Ankietę można wypełniać do 26 lutego 2024 r.

Link do ankiety

 

Jak Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej łączy się z Miejskim Obszarem Funkcjonalnym Elbląga?

Szacuje się, że obecnie już około 80% Europejczyków żyje w miastach. Postępujący rozwój obszarów miejskich oraz coraz większe oczekiwania ich mieszkańców w zakresie komfortu przemieszczania się, wymagają nieustannych działań w celu poprawy jakości i efektywności systemów transportowych.

Idea zrównoważonego transportu zakłada, że rozwój komunikacji publicznej i innych przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania, zapewni lepszą jakość życia mieszkańcom. Zrównoważony transport zakłada zmianę zachowań komunikacyjnych ludzi mającą na celu zmniejszenie wykorzystywania prywatnych samochodów w codziennych podróżach. Pozwoli to na szybki rozwój transportu publicznego m.in. poprzez rozbudowę sieci połączeń tramwajowych i autobusowych, modernizację floty pojazdów komunikacji miejskiej, rozbudowę sieci dróg rowerowych, a także zwiększenie znaczenia ruchu pieszego.

Europejskie miasta dążą do tego, aby transport był efektywny i ekologiczny. Mając to na uwadze instytucje Unii Europejskiej stwierdziły konieczność posiadania przez nie dokumentu strategicznego wskazującego główne kierunki rozwoju mobilności, przygotowanego jednak nie tylko dla miast, ale również dla sąsiadujących z nimi gmin tworzących tzw. obszar funkcjonalny. Dokument ten nosi nazwę - Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (z języka angielskiego Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP). Taki dokument przyjęty przez samorządy lokalne ma zapewnić spójność działań i inwestycji w zakresie zrównoważonej mobilności, koncentrując się wokół głównego celu, jakim jest zapewnienie przyjaznego z punktu widzenia użytkownika systemu transportu, uwzględniającego rozwój wszystkich form przemieszczania się na danym obszarze.

W związku z podstawowym znaczeniem mobilności dla rozwoju regionu oraz konieczności posiadania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w celu ubiegania się o fundusze Unii Europejskiej na lata 2021-2027, samorządy wchodzące w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Elbląga podjęły prace nad opracowaniem ww. Planu. Prace nad tym dokumentem realizowane są w ramach projektu Ministerstwa Infrastruktury pn.: „Wsparcie dla polskich miast/obszarów miejskich/obszarów metropolitarnych w przygotowaniu planów zrównoważonej mobilności miejskiej” przy wsparciu specjalistów reprezentujących konsorcjum firm KPMG/EY EPAS/Ramboll. Roli koordynatora prowadzonych prac podjęło się miasto Elbląg.

Celem działań jest uporządkowanie kwestii związanych ze zrównoważoną mobilnością na terenie ww. obszaru poprzez przygotowanie dokumentu spełniającego wymagania Komisji Europejskiej na obecną i kolejne perspektywy finansowe UE, jak również wskazującego cele i kierunki działań w obszarze szeroko rozumianej mobilności, którego założenia będą realizowane przez poszczególne samorządy wchodzące w skład MOF Elbląga.

Łukasz Mierzejewski, biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Zdaniem pasażerów komunikacji miejskiej w Elblągu obecnie 5 linii tramwajowych i 15 autobusowych to zbyt mało. Pojazdy jeżdżą za rzadko, są za małe a więc często przepełnione a niektóre trasy nie odpowiadają realnym potrzebom. Tymczasem po Elblągu kursują jeszcze na regularnych liniach autobusy podmiejskie oznaczone numerami 40+ i 50+. Komunikację organizuje Starosta Powiatu korzystając z rządowych dopłat. Często autobusy i mikrobusy jeżdżą puste. Nie zatrzymują się w mieście na przystankach. Bilety kosztują tyle co w pojazdach ZKM - 4 złote. Czy nie można się dogadać w sprawie włączenia linii powiatowych do systemu komunikacji miejskiej? Udostępnić przystanki ZKM autobusom podmiejskim? Niekoniecznie wszystkie po trasie, mogą one być rodzajem linii pospiesznych. Stworzyć wspólny system biletowy? Czy jest to zbyt trudne dla elbląskich urzędników?
  • Ceny za bilety zabijają mieszkańców. Są tak drogie że co drugi elblążanin na piechotę chodzi.
  • Cciałem wziąść udział w tej ankiecie wystąpił komunikat :-" Nieudostępnione" Ankieta nie działa jak zwykle byle jak, po elbląsku.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1
    1
    Stańczyk Elbląski(2024-02-23)
  • Medium @Stańczyk Elbląski - Wczoraj wypełniłam ankietę bez przeszkód.
Reklama