Otwarcie żeglugi po Zalewie Wiślanym sprowokowało dyskusje na temat zasadności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Pojawiły się sygnały podsycane przez niektórych regionalnych polityków, że rząd już zdecydował o wycofaniu się z inwestycji. Co na to rząd?
We wtorek (8 września) członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Grzegorz Nowaczyk oraz dyrektor Biura Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu Jerzy Wcisła spotkali się z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anną Wypych-Namiotko by ustalić stanowisko rządu w tej sprawie.
- Inwestycja budowy Kanału przez Mierzeję znajduje się w planie wieloletnim rządu i nikt nie zamierza z niej rezygnować. Jedyną kwestią wymagającą uzgodnienia jest harmonogram realizacji tego zadania – mówi po spotkaniu Grzegorz Nowaczyk.
Już wiosną tego roku rząd podjął inicjatywę weryfikacji harmonogramu tej inwestycji. Uznano, że harmonogram przyjęty przez poprzedni rząd, według którego zadanie miało zostać wykonane do 2013 roku, jest nierealny. Zarówno Mierzeja Wiślana, jak i Zalew Wiślany są bowiem obszarami chronionymi, między innymi w ramach Sieci Natura 2000. Realizowanie inwestycji na takich terenach wymaga wszczęcia postępowania, którego finałem będzie Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ). Przetarg na jej wykonanie ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, są na to zabezpieczone pieniądze. Dopiero raport w tej sprawie otworzy możliwość podjęcia działań inwestycyjnych.
- Podczas spotkania poznaliśmy proponowany harmonogram budowy kanału przez Mierzeję. Datą końcową jest 2017 rok, z tym, że najważniejsze zadania zostaną wykonane już w 2016 roku. Po dogłębnej analizie każdego punktu harmonogramu uznaliśmy, że jest on przygotowany rzetelnie i optymalnie - dodaje Grzegorz Nowaczyk.
W Warszawie uzgodniono też tryb stałych konsultacji między rządem a województwem w sprawach dotyczących Zalewu Wiślanego, w tym realizacji budowy kanału przez Mierzeję.
- Inwestycja budowy Kanału przez Mierzeję znajduje się w planie wieloletnim rządu i nikt nie zamierza z niej rezygnować. Jedyną kwestią wymagającą uzgodnienia jest harmonogram realizacji tego zadania – mówi po spotkaniu Grzegorz Nowaczyk.
Już wiosną tego roku rząd podjął inicjatywę weryfikacji harmonogramu tej inwestycji. Uznano, że harmonogram przyjęty przez poprzedni rząd, według którego zadanie miało zostać wykonane do 2013 roku, jest nierealny. Zarówno Mierzeja Wiślana, jak i Zalew Wiślany są bowiem obszarami chronionymi, między innymi w ramach Sieci Natura 2000. Realizowanie inwestycji na takich terenach wymaga wszczęcia postępowania, którego finałem będzie Ocena Oddziaływania na Środowisko (OOŚ). Przetarg na jej wykonanie ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, są na to zabezpieczone pieniądze. Dopiero raport w tej sprawie otworzy możliwość podjęcia działań inwestycyjnych.
- Podczas spotkania poznaliśmy proponowany harmonogram budowy kanału przez Mierzeję. Datą końcową jest 2017 rok, z tym, że najważniejsze zadania zostaną wykonane już w 2016 roku. Po dogłębnej analizie każdego punktu harmonogramu uznaliśmy, że jest on przygotowany rzetelnie i optymalnie - dodaje Grzegorz Nowaczyk.
W Warszawie uzgodniono też tryb stałych konsultacji między rządem a województwem w sprawach dotyczących Zalewu Wiślanego, w tym realizacji budowy kanału przez Mierzeję.
oprac. PD