UWAGA!

Tory tu, tory tam (W kadrach pomiędzy Elbingiem a Elblągiem, odc. 9)

 Elbląg, Browarna dawniej i obecnie
Browarna dawniej i obecnie

Wracamy do fotograficznych prac Jarosława Jaroszuka. Tym razem odwiedzamy ulice Browarną i Beniowskiego.

Jarosław Jaroszuk odnawia, rekonstruuje, czasem wręcz „ratuje” stare zdjęcia Elbląga, tworzy również ich zestawienia z fotkami współczesnymi, kolaże. Jego prace zdążyły już zyskać uznanie internautów, trafiły do telewizji, a teraz będziemy je też sukcesywnie prezentować na łamach portElu.

 

- Przy obu dzisiejszych zestawieniach nie było oczywiście problemu ze zlokalizowaniem miejsc ze starych zdjęć. Np. na ulicy Browarnej jest sporo charakterystycznych punktów, jak pozostałości po niewielkim murku widoczne na moim zdjęciu, a który na przedwojennej fotografii jest cały. Z kolei skrzyżowanie Beniowskiego i Królewieckiej widoczne na drugiej archiwalnej fotografii mamy przecież do dzisiaj – mówi Jarosław Jaroszuk.

Jeśli chodzi o ulice Browarną, tak pisał o niej Karol Wyszyński, przewodnik PTTK, w cyklu Historia Elbląskich ulic:

  Elbląg, Widok na Beniowskiego od strony Królewieckiej - dawniej i obecnie
Widok na Beniowskiego od strony Królewieckiej - dawniej i obecnie

- Początkowo, w średniowieczu, ten trakt był nazywany Długą Uliczką Niską (Die lange Nider Gasse), przed 1830 r. zaczęto ją określać jako Długa Niska (Lange Niderstrasse), a na początku XX wieku nazwano ją ul. Kasztanową (Kastanienstrasse). W 1924 r. przemianowano ją na ul. Zissego (Zissestrasse). Dalsze zmiany nazw nastąpiły po II wojnie światowej. W latach 1945-1955 występowała jako ul. 3 Maja, w latach 1955-1990 - jako ul. Dzierżyńskiego. Ostatnia zmiana nastąpiła w 1990 r., kiedy to przemianowano ją na ul. Browarną. Wzdłuż ulicy nad prawym brzegiem rzeki w XIX w. znajdowało się wiele zakładów pracy wchłoniętych stopniowo przez stocznie Schichaua. Jednym z takich zakładów była założona w 1801 r. stocznia armatorów Klugego i Rosskampfa.

Teraz przenieśmy się na ul. Beniowskiego.

- Przebiega od ul. Królewieckiej do al. Piłsudskiego. Ten rejon został włączony w granice miasta w 1913 r. Przed 1937 r. jej patronem był admirał Scheer (Admiral-Scheerstrasse). Obecną nazwę nadano jej po przejęciu miasta przez Polskę. W tym rejonie w 1945 r. zaczęli osiedlać się polscy osadnicy. Pod numerem 8 powstał już 14 kwietnia 1945 r. pierwszy spożywczy sklep, a później przejściowo hotel „Społem”. Po prawej stronie (patrząc w stronę Piłsudskiego) ulica zabudowana jest niskimi kamieniczkami, za którymi znajdują się koszary. Po przeciwnej stronie zaś domki jednorodzinne, a za nimi Osiedle Marynarzy – pisał o tym rejonie Karol Wyszynski.

- Kadr archiwalny wykonano około 1927 roku - podkreśla Jarosław Jaroszuk.

 

 

Zobacz poprzedni odcinek cyklu.

oprac. TB

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nie widzę Beniowskiego ? Ależ ten Elbing, trafił nam się jak ślepej kurze ziarno... Poza Starówką piękne dzielnice, domy wielorodzinne, szkoły, parki, w tym Bażantarnia, tramwaje /drugie po Berlinie / budynki zakładów produkcyjnych. Gdy pokazywałem miasto znajomemu Niemcowi urodzonemu przed wojną w Dreźnie, stwierdził, że tak Drezno jak i Elbing, zniszczone miały tylko centrum/ 2 x 2 km, reszta była nietknięta. Centrum Drezna zniszczył w zemście nalot bombowy /bez sensu nikt tam się nie bronił / a Starówkę w Elbingu, Sowieci bo broniło jej 10 tyś. volksturmu... no i spieszył się Stalin żeby zająć potem 1/2 Europy... @Hist.
  • Na Beniowskiego i Osiedlu Marynarzy spalone zostały 2 domy... bo Ruscy zrobili sobie grilla i zapomnieli go zagasić... ha ha.
  • Ja też nie widzę Beniowskiego - bo to jest skrzyżowanie ul. Królewieckiej z ul. Pionierską. Beniowskiego jest dopiero za trzecim drzewem przy jezdni po prawej stronie na dolnym zdjęciu.
  • Budynki na ul. Browarnej przy torach wytrzymały wojnę a obecnie są niszczone przez tramwaje gruchoty konstal. Budynki się trzęsącego gdy przejeżdża ten zlom. Pękają ściany które były wyremontowane. I pobudka o 4 rano gdy jadą konstale. Czy nie ma prawa na ten stan a TE olewają temat.
  • Człowiek patrzy na te archiwalne zdjęcia to tak se myśli jak im się opłacało kłaść tory wieszać trakcję na takie pipidówy i puste pola. Może to dlatego że nie było zarządu zkm i całej dyrekcji i administracji tego wynalazku zkm.
  • Niczego nie widzisz, boś ślepy. Jak Elbląg się nie podoba zrób coś z tym, jeśli potrafisz, a wątpię.
  • Fantastyczne zdjęcia, gratulacje dla kolekcjonera! Na Beniowskiego w tym budynku, którego nie ma na starej focie, a na nowej już jest (w głębi), mieszkał, zdaje się, przedwojenny starszy gminy mennonickiej.
  • A mi się ciągle marzą zdjęcia skrzyżowania Płk. Dąbka z Węgrowską sprzed Hypernovą, biedronką itd.
  • Jesteś w błędzie Beniowskiego jest od ul. Królewieckiej jak prowadzi droga z pierwszeństwem. Natomiast ul. Pionierska jest odnogą od tego skrzyżowania.
  • W miejscu Biedry przy Węgrowskiej stały chyba dwa stare domki, były drzewa owocowe tam, no a tam gdzie CH Ogrody to działki, wjazd w al. Jana Pawła II i parking Lidla to stara pętla, ehhhh dobrze to pamiętam, bo sporo czasu spędzałem u kuzyna w wakacje, na Zawadzie. Jeszcze chciałbym sobie przypomnieć na fotografii teren na ulicy Zielonej w kierunku UM, teraz tam stoi blok, a wcześniej był sad i domek.
  • @Izydor. - możliwe też że dawni mieszkańcy, w przeciwieństwie do nas, mieli i wybierali sobie mądrych, myślących włodarzy
  • Takich zdjeć mało, niewiele zmieniła się w głębi ulica Węgrowska, ze szkołą i czterema domkami ale przed nimi wzdłuż Dąbka były na skrzyżowaniu dwa (po każdej stronie jeden) z domków dwurodzinnych, a dalej gdzie osiedle wojskowe było gospodarstwo rolne sięgające do podkowy i na rogu jak tramwaj skręca kolejny dom jednorodzinny.
Reklama