UWAGA!

----

Ponad 50 lat historii elbląskiej muzyki w jednej książce

 Elbląg, Ponad 50 lat historii elbląskiej muzyki w jednej książce

„Elbląskie fonogramy (1969-2025)” to najnowsza książka autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.

W książce została poruszona tematyka lokalnych manufaktur fonograficznych pod postacią pracowni pocztówek dźwiękowych, firm fonograficznych (netlabeli), sklepów muzycznych z Elbinga i Elbląga, przedstawiono lokalną „piracką” fonografię, opis tzw. szafy grającej, czyli Automatu Muzycznego „Meloman” / „Fonica” Unitra Hi-Fi, który był na wyposażeniu elbląskich klubów i kawiarni, a także zarys elbląskiej fonografii w latach 1969-2025 na przykładzie wybranych zespołów oraz szczegółowy spis alfabetyczny wszelkich elbląskich wydawnictw: albumów, singli, demówek, mixtapów, kompilacji, remiksów, teledysków, filmów, seriali, książek, które wydali muzycy działając lokalnie i w innych miastach oraz za granicą.

W spisie wydawnictw fonograficznych uwzględniono: wykonawcę, tytuł, wydawcę, rok, nośnik, numer katalogowy, ISBN, reżyserów, scenarzystów, dystrybutorów oraz projektantów okładek m.in. solistów i grup: 4 Dreamers, 80 Tribe, 834, K2F, VNM, Boxi/Stępel, Flojd/Wiro, Sopel, Gramy i Mikrofony, DJ Luter One, Marian Myszko, Ryszard Rynkowski, Wanda Kwietniewska, Barbara Książkiewicz, Marta Gałuszewska, Chemia, Ewa Brachun, Dominik Bukowski, Jerzy Małek, Marcin Gawdzis, Bartosz Krzywda, Szymon Burnos, Adam Żuchowski, Paweł Dampc, Cezary Duchnowski, Tomasz Lach (Afromental), Trauma, Thanatos, Demise, Enter Chaos, Immemorial, Lafayn, Pejscz, Worm, Loopcyfer, Funk Jello, Silence, Plankton, Dariusz Dudziński (Ewa Braun, Przyzwoitość, Marcin Świetlicki, Titanic Sea Moon, Zgniłość, Julia i Nieprzyjemni), Bogumił "Boogie" Romanowski (Łobuzy), Przemysław Rudź, Koka Records, Skwer Korporacja, Health & Nature.

Zagadnienie elbląskiej fonografii opisane w książce sięga także czasów niemieckiego Elbląga, w którym głównie w latach 20. i 30. XX w. rozwinęła się już na dobre nowa technologia, produkowano radia, gramofony szafkowe, przenośne, na baterie i stacjonarne. Wiele sklepów, nie trudniących się głównie sprzedażą muzyki, posiadało w swojej ofercie płyty szelakowe niemieckich wytwórni fonograficznych m.in. firm: Derby, Electrola, Grammophon, Odeon, Telefunken, niektóre z płyt były opatrzone naklejkami z nazwą sklepów Benno Bombe Musik Haus i Oskar Schneider.

Warto dodać, że fonograficzna działalność elbląskich muzyków to nie tylko wydane fizycznie czy cyfrowo single, albumy i składanki, a także gadżety związane z muzyką, np.: koszulki, bluzy, spodnie, czapki, szaliki, kubki, naszywki, naklejki, wpinki, breloczki, plakaty, ulotki, kalendarze, podstawki pod płyty, magnesy z logosami grup i grafikami albumów, które były dołączane m.in. w limitowanych nakładach do albumów w czasie przedsprzedaży.

Publikacja „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” jest zaktualizowanym i jedynym spisem dorobku fonograficznego elblążan pod postacią nośników fizycznych i cyfrowych, który ukazał się kiedykolwiek w formie książki, którą można traktować jako suplement do wydanej w sierpniu 2018 r. „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej”.

Książkę „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” można zdobyć za pośrednictwem Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Elbląska Encyklopedia Muzyczna/FB i Muzyczny Elbląg/FB) oraz e-maila: redakcja@muzycznyelblag.pl Warto się pośpieszyć, ponieważ nakład jest mocno limitowany!

Wydałeś kiedyś album/demo własnym sumptem lub w firmie fonograficznej? Bardzo prawdopodobne, że twój album został spisany w książce. Zachęcamy do sprawdzenia!

Muzyczny Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • kaszmir, komat, syndykat... to były czasy :)
  • Git inicjatywa, szacun!
  • Muzyczne dobre czasy w Polsce to Niebiesko Czarni i ich soliści z Czesławem Niemenem i Adą Rusowicz na czele, Czerwone Gitary i niezapomniani Seweryn Krajewski i Krzysztof Klenczon oraz Czerwono Czarni z całym mnóstwem solistów w tym idolem dziewczyn Jackiem Lechem. Wtedy nawet Beatlesi czy Rolling Stonesi byli u nas drugoplanowymi idolami. Chociaż ich siłę wspomagało wtedy Radio Luxemburg.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2
    0
    O mnie się nie martw.(2025-05-25)
  • @O mnie się nie martw. - Każde pokolenie ma swoich własnych idoli muzycznych
  • Mam tę ksiązkę! Ciekawostka... Z Krzysztofem Klenczonem który w Chicago występował jako Christopher nagrał płytę elbląsko-gdański muzyk Marian Myszko z elbląskiej grupy Marzyciele, jego grę usłyszmy też na płytach Glorii Estefan i Julio Iglesiasa. Niezłych muzyków Elbląg wydał na świat; )
  • Ci biedni muzycy zza żelaznej kurtyny nie mieli sprzętu. Wystarczy zobaczyć na czym gral zespół z U. K Atomsi który gościł w Elblągu. Ten zespół z miasta Preston zrobił chyba wiekszą popularność u nas niż u siebie. A grali na sprzęcie klasy The Beatles. = Vox, Gretsch.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    Roman Zamech(2025-05-25)
  • krzysztof gratuluję i podziwiam !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    1
    W.owka(2025-05-25)
Reklama