W okresie przedświątecznym warto zwrócić uwagę na jakość proponowanych nam produktów, a zwłaszcza jaj. Część z nich na pewno zostanie ozdobiona i powędruje do święconki, niektóre zostaną zużyte do sałatki, a inne do ciasta. Trzeba się też liczyć z tym, że część z nich nie zostanie spożyta od razu, dlatego warto zwrócić uwagę na opis, który powinien być umieszczony na skorupce.
Wielkanoc to okres, który nieodłącznie kojarzy się z pisankami. Dlatego warto zwrócić uwagę na oznaczenia umieszczone na skorupach i opakowaniach, aby nabyć produkt świeży i odpowiadający naszym oczekiwaniom. Według obowiązujących norm konsumentom mogą być sprzedawane wyłącznie jaja świeże - czyli klasy A. Klasa B to jaja, które mogą być sprzedawane wyłącznie dla przemysłu spożywczego i niespożywczego.
Dodatkowo jaja przeznaczone do sprzedaży konsumpcyjnej muszą posiadać na skorupie informacje o: metodzie chowu kur (0 – ekologiczna, 1 – wolny wybieg, 2- ściółkowa, 3 – klatkowa), kodzie państwa pochodzenia (PL – Polska) oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.
Jaja, które są w opakowaniu też warto sprawdzać. Opakowanie musi informować o klasie jakości (np. A), wadze (XL – bardzo duże: masa ≥73 g; L – duże: 73 g > masa ≥63 g; M – średnie: 63 g > masa ≥53 g; S – małe: masa <53 g), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur. Oprócz tego na skorupie powinno znajdować się oznakowanie obowiązkowe (metoda chowu, kraj pochodzenia i identyfikator zakładu produkcji).
W miejscu sprzedaży jaj sprzedawanych luzem, na sztuki, musi się znajdować informacja o klasie jakości, wadze, metodzie chowu, dacie minimalnej trwałości, nazwie albo danych personalnych producenta. Ponadto jaja sprzedawane bezpośrednio konsumentom przez gospodarza (producenta), który posiada mniej niż 50 kur, w miejscu sprzedaży, muszą posiadać takie informacje jak: nazwa i adres gospodarstwa oraz imię i nazwisko gospodarza. W tym przypadku oznakowanie na skorupach nie jest wymagane.
Źródło: UOKiK
Dodatkowo jaja przeznaczone do sprzedaży konsumpcyjnej muszą posiadać na skorupie informacje o: metodzie chowu kur (0 – ekologiczna, 1 – wolny wybieg, 2- ściółkowa, 3 – klatkowa), kodzie państwa pochodzenia (PL – Polska) oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.
Jaja, które są w opakowaniu też warto sprawdzać. Opakowanie musi informować o klasie jakości (np. A), wadze (XL – bardzo duże: masa ≥73 g; L – duże: 73 g > masa ≥63 g; M – średnie: 63 g > masa ≥53 g; S – małe: masa <53 g), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur. Oprócz tego na skorupie powinno znajdować się oznakowanie obowiązkowe (metoda chowu, kraj pochodzenia i identyfikator zakładu produkcji).
W miejscu sprzedaży jaj sprzedawanych luzem, na sztuki, musi się znajdować informacja o klasie jakości, wadze, metodzie chowu, dacie minimalnej trwałości, nazwie albo danych personalnych producenta. Ponadto jaja sprzedawane bezpośrednio konsumentom przez gospodarza (producenta), który posiada mniej niż 50 kur, w miejscu sprzedaży, muszą posiadać takie informacje jak: nazwa i adres gospodarstwa oraz imię i nazwisko gospodarza. W tym przypadku oznakowanie na skorupach nie jest wymagane.
Źródło: UOKiK
mk