Jakość wędlin o tej samej nazwie, ale pochodzących od innych producentów, może się różnić. Dlatego o składnikach wędliny pakowanej powinniśmy dowiedzieć się z etykiety, a o sprzedawanej luzem – z wywieszki przy produkcie. Jeśli żywność okaże się nieświeża lub niezgodna z tym, co producent deklaruje na opakowaniu, przysługuje nam prawo do reklamacji.
Dla wędlin standardy określa za każdym razem producent. Oznacza to, że sam ustala ich skład i deklaruje go na opakowaniu. Każdy konsument, kupując mięso i jego przetwory, powinien za każdym razem móc dokładnie zapoznać się z etykietą. Niestety, obowiązki informacyjne rzadko są przestrzegane przez sprzedawców. Dlatego UOKiK rozpoczął akcję informacyjną skierowaną do kupujących mięso i jego przetwory.
Wędlina pakowana i sprzedawana luzem
Nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona), wykaz składników łącznie z danymi dotyczącymi obecności wody, dodanych substancji dozwolonych (np. konserwantów), termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta – to informacje, które powinien znaleźć każdy konsument kupujący wędliny. Muszą być umieszczone w widocznym miejscu – na etykiecie, gdy produkt jest zapakowany, a gdy kupujemy luzem, na wywieszce zawierającej nazwę wędliny i jej skład. Sklep nie może jedynie informować o rodzaju wędliny oraz cenie.
Aby uniknąć rozczarowania zakupami, domagajmy się przedstawienia składu wędlin na wagę, gdyż jedna z kontroli Inspekcji Handlowej wykazała, że producent deklarujący na opakowaniu schab w majeranku sprzedawał klientom mięso z kurczaka.
Data ważności
Robiąc zakupy, warto też zwrócić uwagę na informacje określające termin ważności środków spożywczych. Na opakowaniach możemy spotkać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed …”. Znajdziemy go na np. mleku UHT, majonezach, żywności w puszkach, bakaliach, mrożonkach.
Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do …”, co oznacza, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, np. produktach mięsnych, sałatkach czy nabiale. Pamiętajmy o tym, że towary oferowane w przedświątecznych promocjach często mają krótkie terminy ważności.
Reklamacja
Jeśli żywność okaże się nieświeża lub niezgodna z tym, co deklaruje na opakowaniu producent, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem – 3 dni od momentu zakupu. Konieczny będzie dowód zakupu – np. paragon.
W przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych czy kłopotów z uznaniem reklamacji, konsument może zwrócić się o pomoc do:
– Inspekcji Handlowej (której inspektoraty działają w każdym mieście wojewódzkim),
– powiatowego rzecznika konsumentów (ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27),
– organizacji konsumenckich (np. Federacji Konsumentów – www.federacja-konsumentow.org.pl/, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich – www.konsumenci.org/).
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprzedawcy za naruszenie wymogów prawnych dotyczących oznakowania grozi kara pieniężna. Maksymalna wysokość sankcji nakładanej na sklep to pięciokrotność wartości nieprawidłowo oznakowanego towaru, ale nie mniej niż 500 zł.
Źródło: UOKiK
Wędlina pakowana i sprzedawana luzem
Nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona), wykaz składników łącznie z danymi dotyczącymi obecności wody, dodanych substancji dozwolonych (np. konserwantów), termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta – to informacje, które powinien znaleźć każdy konsument kupujący wędliny. Muszą być umieszczone w widocznym miejscu – na etykiecie, gdy produkt jest zapakowany, a gdy kupujemy luzem, na wywieszce zawierającej nazwę wędliny i jej skład. Sklep nie może jedynie informować o rodzaju wędliny oraz cenie.
Aby uniknąć rozczarowania zakupami, domagajmy się przedstawienia składu wędlin na wagę, gdyż jedna z kontroli Inspekcji Handlowej wykazała, że producent deklarujący na opakowaniu schab w majeranku sprzedawał klientom mięso z kurczaka.
Data ważności
Robiąc zakupy, warto też zwrócić uwagę na informacje określające termin ważności środków spożywczych. Na opakowaniach możemy spotkać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed …”. Znajdziemy go na np. mleku UHT, majonezach, żywności w puszkach, bakaliach, mrożonkach.
Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do …”, co oznacza, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, np. produktach mięsnych, sałatkach czy nabiale. Pamiętajmy o tym, że towary oferowane w przedświątecznych promocjach często mają krótkie terminy ważności.
Reklamacja
Jeśli żywność okaże się nieświeża lub niezgodna z tym, co deklaruje na opakowaniu producent, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem – 3 dni od momentu zakupu. Konieczny będzie dowód zakupu – np. paragon.
W przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych czy kłopotów z uznaniem reklamacji, konsument może zwrócić się o pomoc do:
– Inspekcji Handlowej (której inspektoraty działają w każdym mieście wojewódzkim),
– powiatowego rzecznika konsumentów (ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27),
– organizacji konsumenckich (np. Federacji Konsumentów – www.federacja-konsumentow.org.pl/, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich – www.konsumenci.org/).
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sprzedawcy za naruszenie wymogów prawnych dotyczących oznakowania grozi kara pieniężna. Maksymalna wysokość sankcji nakładanej na sklep to pięciokrotność wartości nieprawidłowo oznakowanego towaru, ale nie mniej niż 500 zł.
Źródło: UOKiK
oprac. mk