UWAGA!

----

Dlaczego nie wprowadzono innych biletów na autobusy i tramwaje

 Elbląg, Dlaczego nie wprowadzono innych biletów na autobusy i tramwaje
fot. Sebastian Malicki

5 minut podróży za 2 złote, 10 minut za 3 złote, a za 4 złote cała godzina w elbląskich autobusach i tramwajach. Próbowaliśmy dowiedzieć się, dlaczego nie wprowadzono np. biletu na 20 minut.

Przypomnijmy, na ostatniej sesji radni wprowadzili dwa nowe rodzaje biletów na elbląskie autobusy i tramwaje. W 2026 r. za 5 minut podróży elblążanin płaci 2 zł; 10 minut będzie kosztowało 3 zł. Za 4 złote (to zostaje) możemy podróżować przez całą godzinę. Wyżej wymienione bilety nie obowiązują w II strefie.

Zgodnie z rozkładem w 5 minut tramwajem nr 1 z przystanku przy dworcu PKP dojedziemy do sądu przy placu Konstytucji (2 przystanki) albo autobusem nr 16 z przystanku na ul. Bema przy Urzędzie Skarbowym na przystanek przy ul. 12 Lutego. W 10 minut z dworca PKP tramwajem nr 4 dojedziemy na przystanek 12 Lutego, albo autobusem nr 11 z dworca PKP do Centrum Rekreacji Wodnej Dolinka.

W 20 minut... czwórką z dworca PKP dojedziemy do Centrum Handlowego Ogrody, autobusem nr 12 przejedziemy całą trasę (w przypadku kursów nie zajeżdżających na ul. Żuławską.). Ale biletów na dłuższy, ale krótszy niż godzina, radni nie zdecydowali się wprowadzić.

Zapytaliśmy elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej, czy były rozpatrywane inne (oprócz 5 i 10 minutowych) czasowe bilety na autobusy i tramwaje. Poprosiliśmy też o przesłanie analiz i kosztów wprowadzenia takiego rozwiązania dla miejskiego budżetu. Z odpowiedzi wynika, że takie analizy nie były przeprowadzane.

- Zarząd Komunikacji Miejskiej Miejskiej nie prowadzi analiz zachowań pasażerów, w związku z czym nie może podać szczegółowo, ile osób będzie korzystało z biletów na krótki przejazd, niemniej dostępne dane wskazują, że w 2019 r. (w ostatnim roku przed wybuchem pandemii z funkcjonującą jeszcze taryfą krótkich, tańszych przejazdów) z krótkich dystansów skorzystano 730 000 razy. Obecnie badania wskazują na odpływ pasażerów w stosunku do roku 2019, ale nie można jednoznacznie określić, czy taka sytuacja wynika z przyczyn demograficznych, zmian zachowań komunikacyjnych czy też zmiany oferty biletowej – poinformował nas Artur Bartnik, dyrektor ZKM w Elblągu. - W związku z powyższym trudno jest oszacować, czy wprowadzenie biletów krótkoprzejazdowych spowoduje spadek sprzedaży biletów czy też zwiększy zainteresowanie korzystaniem z usług komunikacji miejskiej, a co za tym idzie spowoduje wzrost liczby przewożonych osób. O skutkach finansowych będzie można mówić po dłuższym okresie (np. jednego roku) funkcjonowania nowego taryfikatora.

Dlaczego w takim razie zdecydowano się wprowadzić bilety pięcio- i dziesięciominutowe?

„Propozycje zawarte w projekcie uchwały dotyczą zmian w cenniku biletów jednorazowych i okresowych. Są korzystne dla pasażerów elbląskiej komunikacji miejskiej. Obejmują rozwiązania wynikające z przeprowadzonych w 2024 r. konsultacji społecznych oraz wniosków z prac „Zespołu ds. opracowania zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Elblągu”. Dotyczą wprowadzenia tańszych biletów na krótkie przejazdy (bilet 5-minutowy i 10-minutowy) oraz biletów weekendowych. Projekt uchwały obejmuje również ofertę tańszych biletów okresowych skierowaną do mieszkanek i mieszkańców naszego miasta, którzy zdecydują się na przystąpienie do Programu „wElblągu”. Powyższe propozycje powinny zwiększyć zainteresowanie mieszkańców w zakresie korzystania z komunikacji miejskiej.” - możemy przeczytać w uzasadnieniu uchwały.

Warto jednak zwrócić uwagę, że podczas konsultacji ankietowani wysunęli postulat wprowadzenia biletów 15/20. minutowych oraz 30/40 minutowych. Pisaliśmy o tym w tekście „Komunikacyjna książka skarg i wniosków”. Co było w raporcie wzmiankowanego w uzasadnieniu uchwały zespołu – tego też się nie dowiemy.

- Raport z prac zespołu ds. zmian w komunikacji miejskiej jest dokumentem wewnętrznym. Po zapoznaniu się z pracami zespołu, propozycjami, analizą kosztów i możliwym harmonogramem wdrażania ewentualnych zmian, prezydent Elbląga podejmie wiążące decyzje, co do funkcjonowania komunikacji miejskiej w Elblągu – odpowiedział Jacek Żukowski z biura prasowego Urzędu Miasta w odpowiedzi na naszą prośbę o udostępnienie raportu w marcu tego roku.

Co z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej?

- Opcja wprowadzenia darmowych przejazdów nie była rozpatrywana – poinformował Artur Bartnik.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Większej bzdury nie mogli już wymyśleć. Szkoda to komentować. To i tak jest drogo za dwa przystanki czy trzy 10 minut 3 złote do całogodzinnego na całej trasie z przesiadką 4 złote. Zdzierstwo. Za 5 minut płacimy 2 złote a za godzinę 4 złote to powinno kosztować 50 groszy taki 5 minutowy bilet.
  • Wiecie, gdzie się podziały pieniądze na modernizację komunikacji męskiej w Elblągu? Zostały rozkradzione przez samych mieszkańców Elbląga, których długi sięgają milionów złotych. Jak się wsiada na autobusu, czy tramwaju i nie płaci za bilet, a potem uchyla przed zapłatą mandatu, to jest się zwykłym złodziejem bez godności i honoru. Oddajcie te pieniądze i przestańcie kraść, to wtedy będą miliony w budżecie i nowe tramwaje. Jak mieszkańcy mają długi względem ZKM sięgające milionów zł, to niech potem nie oczekują na nowe tabory. Znowelizujcie prawo i zacznijcie skutecznie egzekwować te należności!
  • @Żenada - Skutecznie egzekwują. Potem ci ludzie mieszkają w barakach lub w hotelowcu a na końcu lądują na ulicy. Nie płacisz to wchodzi ci komornik na wypłatę. Tak się dzieje na całym świecie.
  • Wolę Boltem się przejechać niż tym taranem 50 letnim co grzeje w lato i chłodzi w zimie :)
  • Niby zgoda ale tylko od święta bo na co dzień to i tak spory wydatek. Będą nowe tramwaje czyli nowy tabor z Turcji. To spora ilość nowych tramwajów.
  • To nie płać i nie korzystaj. Kup autobus, zarejestruj działalność i organizuj przewozy po 50 groszy, zarobisz kokosy.
  • ten żenada to chyba dobrze poinformowany i pracuje w ZBK.
  • Potraficie tylko mieszać ludziom w głowach takimi pytaniami, tematem który wkurza od poniedziałku.
  • @wąsik - Widzę że ci odklejka wjechała konkretna. Ty już nawet z fusów i brudnych skarpet wróżysz, gdzie kto pracuje. Dwie minuty mi zajęło dotarcie do informacji na temat długów elblążan względem miejskich spółek. Elblążanie są winni ZKM 3,3 mln zł (wg stanu na maj 2025). W całej Polsce ten dług wynosi łącznie ponad 210 mln zł. Natomiast wobec ZBK, dług elblążan wynosi ponad 210 mln zł. Dwieście dziesięć milionów złotych! Na rompery i winstony zawsze się pieniądze znajdą, na zapłatę za usługę już nie koniecznie. Was też, drodzy minusujący stać na opłacenie internetu, kupno komputera/smartfona z którego piszecie, ale 4 zł na bilet to ojoj tragedia, na ulicy skończę albo w barakach na lotniczej, bo 4 zł bilet kosztuje ahahaha xD
  • Nie ma "darmowej " komunikacji miejskiej. Wszyscy mieszkańcy się na nią składają w przeróżnych podatkach lokalnych, a więc komunikacja miejska jest naszą własnością, toteż powinniśmy nią jeżdzić nie kasując biletów, bilety i opłaty do likwidacji tak jak ten dziwny twór ZKMem nazywany, banda urzęasów po znajomości tam siedzi. Komunikacja miejska powinna podlegać bezpośrednio pod Urząd Miasta, np. pod wydział komunikacji, czy tam dróg i urbanistyki i tyle.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    1
    Traktorr(2025-11-24)
  • A kiedy będzie. Można doładować nowa kartę na poczcie w Ogrodach? Bo na tą chwilę nie można. I firma która robiła oprogramowanie nie obsługuje już doładowań.
  • Nowy Elbląg proponował takie bilety, 15 i 30 minut. Szkoda że ponad podziałami PiS i PO zrobiło po swojemu 5 minutowe.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    0
    To dali popis(2025-11-24)
Reklama