UWAGA!

Komentarz kibica w sprawie budowy stadionu

 Elbląg, Komentarz kibica w sprawie budowy stadionu
fot. Anna Dembińska

Obserwując dyskusję w sprawie budowy stadionu przy ul. Agrykola, można stwierdzić, że brakuje w niej komentarza najbardziej zainteresowanych, czyli kibiców. Zapraszam zatem do zapoznania się z moim stanowiskiem. Jestem wieloletnim, czynnym kibicem Olimpii Elbląg. W 2007 r. wraz z innymi kibicami organizowałem akcję pt. „Walczymy o nowy stadion!”, której celem było przekonanie władz miasta do budowy stadionu typowo piłkarskiego.

Jako kibic Olimpii Elbląg z wielkim zaciekawieniem czytam coraz to nowsze wieści płynące z elbląskiego magistratu w sprawie budowy kompleksu sportowego przy ul. Agrykola. Wyjaśnienia naczelnika Wydziału Sportu UM Marka Burkhardta w sprawie koncepcji budowy stadionu piłkarskiego są dla mnie co najmniej dziwne. Jak się okazuje, przez cztery miesiące elblążanie żyli w przekonaniu, że stadion, który ma powstać przy Agrykola, będzie obiektem piłkarsko-lekkoatletycznym. W najnowszym piśmie przekazanym do elbląskich mediów Naczelnik stwierdził, że w projekt wizualizacji stadionu wkradł się błąd, przez co opinia publiczna została źle poinformowana. Dziwne jest to, że dopiero teraz, po interwencji elbląskich dziennikarzy odkryta została przez pana Burkhardta owa pomyłka.
      
       Brak szczegółowej dokumentacji projektowej
      
Kolejną bardzo interesującą mnie rzeczą jest dokumentacja projektowa nowego stadionu. Jako częsty bywalec obiektu przy Agrykola chciałbym poznać szczegóły dotyczące jego nowego wyglądu i funkcjonalności. W tej kwestii Urząd Miasta nie zrobił nic, aby przybliżyć elblążanom wizję nowego stadionu. Dlaczego nie zostały opublikowane szczegółowe wizualizacje każdej z trybun (w Internecie można znaleźć tylko wizualizację trybuny krytej)? Czyżby nie było się czym chwalić? A może projekt jest tak niedoskonały, że lepiej nie wystawiać go na falę krytyki, tylko po cichu coś zrobić?
       W tak ważnej dla wielu kibiców w Elblągu sprawie powinna odbyć się otwarta debata nad założeniami nowego stadionu, w której udział powinni wziąć również przedstawiciele klubu Olimpia Elbląg oraz kibice. W Warszawie, Poznaniu, Gdańsku czy Wrocławiu budowie nowych stadionów, od etapu projektowania do uroczystego otwarcia, towarzyszą prowadzone na dużą skalę działania informacyjne. U nas można odnieść wrażenie, że jest odwrotnie – informacje nie są spójne, nie wypowiada się w sprawie stadionu Prezydent, kolejne komunikaty Naczelnika Wydziału Sportu pełne są sprzeczności. Wszystko to składa się na obecną sytuację – nadal o nowym stadionie wiemy bardzo niewiele.
      
       Kibice chcą budowy nowego stadionu, a nie modernizacji
      
Z wypowiedzi Pana Naczelnika można wywnioskować, że nowy stadion ma powstać w wyniku modernizacji obecnego, a dokładniej – obecna trybuna VIP zostałaby zburzona, a w jej miejscu pojawi się nowa, zadaszona trybuna, w miejscu „łuków” powstaną dwie nowe otwarte trybuny, natomiast trybuna „Prosta” zachowa swój pierwotny kształt.
       Takiego projektu kibice nie są w stanie zaakceptować!
       Nowe trybuny muszą powstać po wyburzeniu obecnych. W taki właśnie sposób tworzone są nowoczesne obiekty piłkarskie i taki chcemy, aby powstał w naszym mieście. Wszystkie trybuny muszą być zadaszone, pod nimi powinny znajdować się m.in. toalety, punkty gastronomiczne czy też pomieszczenia administracyjne. Stadion musi być tak stworzony, aby była możliwa jego łatwa rozbudowa. Na warunki elbląskie wystarczy, by na trybunach znalazło się 10 tysięcy miejsc siedzących z możliwością powiększenia pojemności obiektu o kolejne 5 tysięcy miejsc.
       Bardzo ważne jest również, aby na stadionie zainstalowana była podgrzewana murawa, co pozwoli uniknąć problemów z rozgrywaniem spotkań w okresie zimowo-wiosennym.
      
       Elbląg przegrał walkę o centrum pobytowe EURO 2012
      
W ubiegły weekend gościłem w niedalekiej Ostródzie, gdzie zwiedziłem plac budowy nowego stadionu tworzonego na zbliżające się Mistrzostwa Europy. Dlaczego tak duże miasto jak Elbląg nie mogło być centrum pobytowym EURO 2012?
       Niestety, jak wiemy Elbląg starania o EURO 2012 przegrał już dawno. Dzisiaj powinniśmy uważnie patrzeć na doświadczenia małych miast budujących stadiony, porównywać projekty, które zostały przez nie wybrane do realizacji, z koncepcjami branymi pod uwagę u nas, w Elblągu. Powinniśmy być mądrzejsi w sprawie stadionu, bo mamy od kogo zbierać wiedzę. Wiedzę nie tylko dotyczącą finansów czy projektów budowlanych, ale także polityki informacyjnej miasta.
       Mieszkańcy powinni o nowym stadionie wiedzieć tyle samo, co urzędnicy. Pełna informacja dla społeczeństwa to jedna z ważnych misji lokalnego samorządu.
      
       Autopoprawka do budżetu
      
Na końcu mojego artykułu chciałbym podzielić się informacją, którą właśnie otrzymałem.
       W najnowszej autopoprawce do budżetu Gminy Miasta Elbląg na rok 2010 podpisanej przez prezydenta Henrykę Słoninę można znaleźć taki zapis: „W związku z rezygnacją z realizacji zadania inwestycyjnego „Przebudowa i rozbudowa obiektów sportowych przy ul. Agrykola w Elblągu – etap I” – zmniejszenie dochodów (pochodzących z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej) i wydatków o kwotę 2 000 000 zł”.
       Co to może oznaczać? Krótko mówiąc, możemy zapomnieć o jakichkolwiek robotach przy budowie nowego stadionu w obecnym roku kalendarzowym. Jest to bardzo dziwne, bo według zapewnień Naczelnika projekt jest gotowy (kosztował 1 mln zł) i czeka na realizację. Dlaczego zatem nie został do tej pory rozpisany odpowiedni przetarg? Na to pytanie niech każdy sam sobie odpowie.
      
      
Robert Turlej

Najnowsze artykuły w dziale Olimpia

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • autopoprawka Prezydenta Słoniny skreśla stadion z budżetu a Wiceprezydent Zieliński w lutym 2010r. w obecności ponad 400 osób zapowiada "jak tylko zakończymy inwestycje przy Skrzydlatej ruszą pracę na Agrykola". w tzw międzyczasie Naczelnik Burkhardt raz mówi o stadionie piłkarskim by chwilę później pokazać projekt z błędem mówiącym o stadionie piłkarsko-lekkoatletycznym. czy ktoś może w końcu od A do Z spokojnie wytłumaczyć jaki będzie ten stadion i kiedy zacznie się budowa?
  • Stary, poniemiecki stadion ESV Victoria Elbing z 1929 r. wygląda dzisiaj więcej niż siermiężnie. Jest po prostu za mały, włącznie z murawą piłkarską. I nic dziwnego, że bywało iż bramkarze wykopywali sobie wzajemnie piłkę tzw. "potężnym kopem". Żeby boisko piłkarskie wyglądało w miarę porządnie - trzeba zlikwidować nikomu już niepotrzebne bieżnie i powiększyć - wzdłuż i wszerz stadion. Ogładając niektóre mecze na tym boisku ma się wrażenie, że jest się na jakich "szmaciankowych" meczach futbolowych w jakimś Chomontowie Dolnym przy Dyszlach Rozworowych. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ?..../...?/(2010-08-19)
  • florek Choć nie jestem zagorzalym kibicem piłki nożnej, to jednak 0mieszkając nieopodal0niemal codziennie obserwuje degradacje obecnego stadionu i obiektow sportowych przy Agrykola. Zgadzam sie z kibicem piszącym artykul i podpowiem pewne rozwiązanie :czas wziąść sprawy we wlasne rece, zaopatrzyc sie w taczki i wypieprzyc Slonine wraz z jego towarzyszami z UM ELBLAG. W kibicach siła !, do dzieła, panowie !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    florek(2010-08-20)
  • -popieram "florka". !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    @małpa@(2010-08-20)
  • Załóżmy że powstanie nowy piękny obiekt. Kto będzie nim zarządzał - miasto, klub, prywatna firma? Czy stadion będzie przynosił zyski?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    oriana(2010-08-20)
  • myślalem że też jesteś kolejnym gwałcicielem z olimpii i to chwyt reklamowy by zwerbować kolejne młode niewiasty na czyn lubiezny na nowym stadionie hahahahaaaaa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    antywojciech(2010-08-20)
  • a po co stadion notabene 3 ligowej drużynie??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    realista(2010-08-20)
  • Korzystając z faktu iż mamy demokrację i każdy może mieć własne zdanie ja przedstawię swoje: Po pierwsze zastanawia mnie dlaczego wszyscy tak krytykują propozycje UM - przecież to również wy ich wybraliście, to również wasi przedstawiciele, a skoro tak to oni rządzą miastem i podejmują decyzje również w waszym imieniu. Po drugie dlaczego wszyscy uważają, że mają prawo o tym decydować - partycypujecie w kosztach czy co ? Teraz pewnie ktoś powie, że tak, bo płaci podatki, ale skoro to wystarcza aby mieć prawo głosu to ja i mi podobni też mamy coś do powiedzenia bo też płacimy, a jak dla mnie to mamy w tej chwili stadion na miarę naszej drużyny i jej kibiców i nie widzę potrzeby aby to zmieniać. Niech jedni i drudzy najpierw pokażą, iż zasługują na nowy obiekt, za który przecież zapłacimy wszyscy. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    antykibol(2010-08-20)
  • antykibol: jakbyś chciał wiedzieć to właśnie na ten stadion przychodzić będziemy MY. Dlatego też nasze stanowisko powinno zostać uwzględnione. TAK DLA STADIONU PIŁKARSKIEGO!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Olimpia Elbląg Fan(2010-08-20)
  • Ja bym wolał aquapark w Elblągu niż stadion. Strata pieniędzy i nic więcej. Ile razy zdarza się że na Olimpii jest cały stadion?? Odpowiedź brzmi: 2.Dwa razy w roku jak grają z oks bądź jeziorakiem?? Stadion na 10 tys. wiary?? Żeby go rozbudować o dodatkowe 5 tys miejsc?? To już w ogóle jest kpina i nic więcej!! A czemu nasze miasto nie zostało wybrane jako miasto partnerskie EURO2012?? Z dwóch powodów. Po pierwsze: Jest miastem za dużym (śmiesznie to brzmi, ale tak jest). Po drugie: Co może Elbląg zaoferować gwiazdom Europejskiej, ba nawet światowej piłki nożnej?? Film w multikinie i jeżdżenie tramwajami?? Jak dla mnie szarego elblążanina to jest git rozrywka, ale taki przykładowy Cristiano Ronaldo nawet nie znajdzie klubu go-go z tancerzami żeby się rozerwać. Wracając do Elbląga samego - co się stało z Modrzewiną?? Może można by tam zrobić tor wyścigowy dla kierowców amatorów?? Tak żeby ulica się nie marnowała??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    realista(2010-08-20)
  • a nie wydaje Wam się, że z obecną władzą w Elblągu mamy ciągle ten sam problem: nie chcą lub nie potrafią komunikować się ze społeczeństwem, nie informują, nie tłumaczą i nie promują rozwiązań miejskich?
  • Oriana – nie pytaj tylko uwierz w konkrety Pana Nowaczyka. Przypnę jeden z nich. „ Poszukiwania operatora dla stadionu w Elblągu raczej z góry mogą być skazane na niepowodzenie. ., Zarabianie wynikające z posiadania stadionu będzie zatem największym zadaniem, z jakim przyjdzie się zmierzyć miastu” Wygląda, że miasto będzie zarządzało. Czy stadion zapracuje na siebie to się okaże. W końcu Zakłady Mięsne stoją puste, Port Elbląski bez statków, może być i pusty stadion. Kogo to obchodzi co będzie później. Teraz trzeba wygrać wybory. Samorząd to inny świat. To nie jest świat przedsiębiorców gdzie bardziej od kosztów inwestycji liczy się zysk jaki inwestycja wygeneruje i w jakim czasie się zamortyzuje. „ Franek Smuda czyni cuda i Grzesiowi też się uda. ” – biznes plan dla stadionu. Czerwony
Reklama