
Mieszkańcy Elbląga i sami miejscy radni zostali niedawno zaskoczeni pojawieniem się w mieście kilkuset jakichś przedziwnych znaków graficznych, przedstawianych jako nowe „logo” Elbląga. Logo najbardziej przypominające symbol ślimaka, a wspierane przez hasło „przyspieszajmy!”. To jest, niestety, jakiś kuriozalny pomysł prezydenta Grzegorza Nowaczyka i jego ekipy, który w pierwszej chwili wyglądał na żart prima aprilisowy.
Tak zaczyna się „Stanowisko Klubu Radnych SLD Rady Miejskiej w Elblągu w sprawie Strategii Promocji Miasta na lata 2012-2015 oraz zaskakującej propozycji nowego logotypu”, które otrzymaliśmy dzisiaj (4 kwietnia). Czytamy w nim:
„Klub radnych SLD wyraża swoje poważne zaniepokojenie terminem i formułą prezentacji nowego logotypu (*) i hasła „promocyjnego” Elbląga – podczas II Festiwalu Promocji Warmii i Mazur. Ze zdziwieniem przyjęliśmy brak w tej sprawie jakichkolwiek przewidzianych uprawnieniami Rady Miejskiej procedur, dotyczących zaopiniowania i uchwalenia tak ważnych i strategicznych rozwiązań, związanych z promocją Miasta, a także brak szerokich, w tym oczywiście społecznych, konsultacji.
Statut naszego Miasta, Statut Elbląga, w § 13, w punkcie 2 mówi: „Do wyłącznej właściwości Rady Miasta należy (podpunkt 14) stanowienie w sprawach dotyczących herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.” Uważamy, że tak ważne zagadnienie, jak powołanie nowego, diametralnie różnego od herbu miasta logo Elbląga, powinno zostać ustanowione właśnie uchwałą Rady.
Podnosimy sprawę tym bardziej, że proponowane rozwiązania „promocyjne” oceniane są nie tylko przez Klub Radnych SLD, ale przez bardzo wielu mieszkańców miasta najczęściej krytycznie lub właśnie humorystycznie i prawie nikt nie utożsamia się z proponowanym logo i hasłem.
Podkreślamy jednocześnie, że zarówno logo, jak i hasło powinny być integralną częścią Strategii Promocji Miasta na lata 2012-2015, która również nie była jeszcze przez Radę Miejską procedowana i nie jest jej nawet znana. Logo i hasło muszą być efektem finalnym prac nad Strategią. Klub radnych lewicy podczas spotkania z Prezydentem Nowaczykiem 26 marca postulował konieczność konsultacji i rygoru uchwały Rady Miejskiej przy przyjmowaniu tego rodzaju inicjatyw, ale niestety, nasze zastrzeżenia jak widać nie zostały uwzględnione.
W związku z powyższym uważamy, że przedstawione mieszkańcom Elbląga działania to tylko wstępna i kiepska propozycja, oraz że pilnie musi nastąpić zmiana rozwiązań zaprezentowanych podczas Festiwalu. Powinniśmy zrobić to na szerokiej bazie konkursowo-konsultacyjnej, uwzględniającej dotychczasową ikonografię oraz bogatą historię Miasta, zawierającą także społeczne oczekiwania rozwojowe.
Klub lewicy zaproponuje stosowne działania w tej dziedzinie.
*) Logotyp (grafika) – (gr. λόγος logos – słowo, myśl + τύπος typos – odcisk, obraz) – termin rozpoznawalny od początku XIX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej.
„Klub radnych SLD wyraża swoje poważne zaniepokojenie terminem i formułą prezentacji nowego logotypu (*) i hasła „promocyjnego” Elbląga – podczas II Festiwalu Promocji Warmii i Mazur. Ze zdziwieniem przyjęliśmy brak w tej sprawie jakichkolwiek przewidzianych uprawnieniami Rady Miejskiej procedur, dotyczących zaopiniowania i uchwalenia tak ważnych i strategicznych rozwiązań, związanych z promocją Miasta, a także brak szerokich, w tym oczywiście społecznych, konsultacji.
Statut naszego Miasta, Statut Elbląga, w § 13, w punkcie 2 mówi: „Do wyłącznej właściwości Rady Miasta należy (podpunkt 14) stanowienie w sprawach dotyczących herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników.” Uważamy, że tak ważne zagadnienie, jak powołanie nowego, diametralnie różnego od herbu miasta logo Elbląga, powinno zostać ustanowione właśnie uchwałą Rady.
Podnosimy sprawę tym bardziej, że proponowane rozwiązania „promocyjne” oceniane są nie tylko przez Klub Radnych SLD, ale przez bardzo wielu mieszkańców miasta najczęściej krytycznie lub właśnie humorystycznie i prawie nikt nie utożsamia się z proponowanym logo i hasłem.
Podkreślamy jednocześnie, że zarówno logo, jak i hasło powinny być integralną częścią Strategii Promocji Miasta na lata 2012-2015, która również nie była jeszcze przez Radę Miejską procedowana i nie jest jej nawet znana. Logo i hasło muszą być efektem finalnym prac nad Strategią. Klub radnych lewicy podczas spotkania z Prezydentem Nowaczykiem 26 marca postulował konieczność konsultacji i rygoru uchwały Rady Miejskiej przy przyjmowaniu tego rodzaju inicjatyw, ale niestety, nasze zastrzeżenia jak widać nie zostały uwzględnione.
W związku z powyższym uważamy, że przedstawione mieszkańcom Elbląga działania to tylko wstępna i kiepska propozycja, oraz że pilnie musi nastąpić zmiana rozwiązań zaprezentowanych podczas Festiwalu. Powinniśmy zrobić to na szerokiej bazie konkursowo-konsultacyjnej, uwzględniającej dotychczasową ikonografię oraz bogatą historię Miasta, zawierającą także społeczne oczekiwania rozwojowe.
Klub lewicy zaproponuje stosowne działania w tej dziedzinie.
Janusz Nowak, przewodniczący Klubu Radnych SLD"
*) Logotyp (grafika) – (gr. λόγος logos – słowo, myśl + τύπος typos – odcisk, obraz) – termin rozpoznawalny od początku XIX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej.