Tylko cztery spośród jedenastu elbląskich gimnazjów mają dodatni wskaźnik EWD za ostatnie trzy lata: Gimnazjum Zakonu Pijarów, dwa gimnazja przy ogólniakach – nr 3 i nr 8 oraz Gimnazjum nr 9 przy ul. Browarnej.
Edukacyjna wartość dodana (EWD) to kolejny wskaźnik, który pokazuje, że gimnazja są najsłabszym ogniwem elbląskiej edukacji.
Edukacyjna wartość dodana to metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. Porównując wyniki egzaminów, pozwala określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają.
Jak piszą realizatorzy tej metody, wskaźnik EWD dla gimnazjum mówi o tym, na ile wysokie (lub niskie) wyniki egzaminu gimnazjalnego uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów w całej Polsce o analogicznych wynikach na sprawdzianie. Wskaźnik ma charakter względny, czyli służy do porównywania szkół lub wybranych grup uczniów. W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
Wyniki elbląskich gimnazjalistów na mecie (egzamin gimnazjalny), są gorsze niż na starcie (sprawdzian po szkole podstawowej). Średnia wartość EWD elbląskich gimnazjów to –1,9 z przedmiotów humanistycznych i –0,4 z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Byłaby jeszcze niższa, gdyby nie fakt, że mocno ją zawyża Gimnazjum Pijarów.
Gimnazja w Elblągu według EWD (pierwsza liczba to edukacyjna wartość dodana w bloku przedmiotów humanistycznych, druga liczba – EWD w bloku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, trzecia liczba – suma obu)
Gimnazjum Zakonu Pijarów przy ul. Saperów 4,5 5,5 10
Gimnazjum nr 3 w ZSO nr przy ul. Królewieckiej 0 2,5 2,5
Gimnazjum nr 9 przy ul. Browarnej 0,5 0,5 1
Gimnazjum nr 8 w ZSO przy ul. Pocztowej –2 3 1
Gimnazjum w ZPSM przy u. Traugutta –1,5 1 –0,5
Gimnazjum nr 2 przy ul. Robotniczej –2,5 1 –1,5
Gimnazjum nr 7 przy ul. Lotniczej –2 –2 –4
Gimnazjum nr 1 przy ul. Rodziny Nalazków –2 –2,5 –4,5
Gimnazjum nr 4 w ZS nr 1 przy ul. Korczaka –3 –2 –5
Gimnazjum nr 6 przy ul. Rawskiej –4 –2 –6
Gimnazjum nr 5 przy ul. Agrykola –4 –5 –9
Dotychczas rankingi porównujące efekty pracy szkół opierały się na wynikach egzaminów. Raport Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oparty na edukacyjnej wartości dodanej obejmuje wyniki trzech ostatnich roczników absolwentów gimnazjów (lata 2009, 2010 i 2011) i bada wyniki w dwóch grupach przedmiotów: humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych.
Realizatorzy projektu porównywania wyników nauczania metodą EWD zgadzają się, że nie pokazuje ona całej prawdy o szkole. Jednak wyników egzaminów nie powinno się lekceważyć, bo to reprezentatywna próba i jedyna pełna metoda porównawcza w skali kraju. Raport z wynikami EWD skierowany jest głównie do profesjonalistów – dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych w samorządach, ale mogą z niego korzystać także rodzice i uczniowie.
W Polsce takie badania rozpoczęto w 2005 r., prowadzi je sztab specjalistów pod okiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Efektem ich pracy jest internetowa wyszukiwarka – www.ewd.edu.pl – wszystkich gimnazjów, ogólniaków i techników w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą.
My porównaliśmy elbląskie gimnazja, wyznaczając środki tych elips, możliwa jest więc pewna niedokładność, ale niewielka.
Edukacyjna wartość dodana to metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. Porównując wyniki egzaminów, pozwala określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają.
Jak piszą realizatorzy tej metody, wskaźnik EWD dla gimnazjum mówi o tym, na ile wysokie (lub niskie) wyniki egzaminu gimnazjalnego uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów w całej Polsce o analogicznych wynikach na sprawdzianie. Wskaźnik ma charakter względny, czyli służy do porównywania szkół lub wybranych grup uczniów. W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
Wyniki elbląskich gimnazjalistów na mecie (egzamin gimnazjalny), są gorsze niż na starcie (sprawdzian po szkole podstawowej). Średnia wartość EWD elbląskich gimnazjów to –1,9 z przedmiotów humanistycznych i –0,4 z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Byłaby jeszcze niższa, gdyby nie fakt, że mocno ją zawyża Gimnazjum Pijarów.
Gimnazja w Elblągu według EWD (pierwsza liczba to edukacyjna wartość dodana w bloku przedmiotów humanistycznych, druga liczba – EWD w bloku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, trzecia liczba – suma obu)
Gimnazjum Zakonu Pijarów przy ul. Saperów 4,5 5,5 10
Gimnazjum nr 3 w ZSO nr przy ul. Królewieckiej 0 2,5 2,5
Gimnazjum nr 9 przy ul. Browarnej 0,5 0,5 1
Gimnazjum nr 8 w ZSO przy ul. Pocztowej –2 3 1
Gimnazjum w ZPSM przy u. Traugutta –1,5 1 –0,5
Gimnazjum nr 2 przy ul. Robotniczej –2,5 1 –1,5
Gimnazjum nr 7 przy ul. Lotniczej –2 –2 –4
Gimnazjum nr 1 przy ul. Rodziny Nalazków –2 –2,5 –4,5
Gimnazjum nr 4 w ZS nr 1 przy ul. Korczaka –3 –2 –5
Gimnazjum nr 6 przy ul. Rawskiej –4 –2 –6
Gimnazjum nr 5 przy ul. Agrykola –4 –5 –9
Dotychczas rankingi porównujące efekty pracy szkół opierały się na wynikach egzaminów. Raport Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oparty na edukacyjnej wartości dodanej obejmuje wyniki trzech ostatnich roczników absolwentów gimnazjów (lata 2009, 2010 i 2011) i bada wyniki w dwóch grupach przedmiotów: humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych.
Realizatorzy projektu porównywania wyników nauczania metodą EWD zgadzają się, że nie pokazuje ona całej prawdy o szkole. Jednak wyników egzaminów nie powinno się lekceważyć, bo to reprezentatywna próba i jedyna pełna metoda porównawcza w skali kraju. Raport z wynikami EWD skierowany jest głównie do profesjonalistów – dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych w samorządach, ale mogą z niego korzystać także rodzice i uczniowie.
W Polsce takie badania rozpoczęto w 2005 r., prowadzi je sztab specjalistów pod okiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Efektem ich pracy jest internetowa wyszukiwarka – www.ewd.edu.pl – wszystkich gimnazjów, ogólniaków i techników w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą.
My porównaliśmy elbląskie gimnazja, wyznaczając środki tych elips, możliwa jest więc pewna niedokładność, ale niewielka.
Piotr Derlukiewicz