UWAGA!

Najlepiej uczą w Gimnazjum Pijarów

 Elbląg, Najlepiej uczą w Gimnazjum Pijarów
fot. AD

Tylko cztery spośród jedenastu elbląskich gimnazjów mają dodatni wskaźnik EWD za ostatnie trzy lata: Gimnazjum Zakonu Pijarów, dwa gimnazja przy ogólniakach – nr 3 i nr 8 oraz Gimnazjum nr 9 przy ul. Browarnej.

Edukacyjna wartość dodana (EWD) to kolejny wskaźnik, który pokazuje, że gimnazja są najsłabszym ogniwem elbląskiej edukacji.
       Edukacyjna wartość dodana to metoda pomiaru jakości nauczania i postępów w nauce. Porównując wyniki egzaminów, pozwala określić postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności u grupy uczniów poprzez zestawienie tego, z czym przyszli do szkoły, z wynikami, z jakimi ją opuszczają.
       Jak piszą realizatorzy tej metody, wskaźnik EWD dla gimnazjum mówi o tym, na ile wysokie (lub niskie) wyniki egzaminu gimnazjalnego uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów w całej Polsce o analogicznych wynikach na sprawdzianie. Wskaźnik ma charakter względny, czyli służy do porównywania szkół lub wybranych grup uczniów. W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
       Wyniki elbląskich gimnazjalistów na mecie (egzamin gimnazjalny), są gorsze niż na starcie (sprawdzian po szkole podstawowej). Średnia wartość EWD elbląskich gimnazjów to –1,9 z przedmiotów humanistycznych i –0,4 z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Byłaby jeszcze niższa, gdyby nie fakt, że mocno ją zawyża Gimnazjum Pijarów.
      
       Gimnazja w Elblągu według EWD (pierwsza liczba to edukacyjna wartość dodana w bloku przedmiotów humanistycznych, druga liczba – EWD w bloku przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, trzecia liczba – suma obu)
      
       Gimnazjum Zakonu Pijarów przy ul. Saperów          4,5        5,5        10
      
       Gimnazjum nr 3 w ZSO nr przy ul. Królewieckiej      0           2,5          2,5
      
       Gimnazjum nr 9 przy ul. Browarnej                             0,5        0,5          1
      
       Gimnazjum nr 8 w ZSO przy ul. Pocztowej              –2            3             1
      
       Gimnazjum w ZPSM przy u. Traugutta                     –1,5         1           –0,5
      
       Gimnazjum nr 2 przy ul. Robotniczej                       –2,5          1           –1,5
      
       Gimnazjum nr 7 przy ul. Lotniczej                            –2           –2           –4
      
       Gimnazjum nr 1 przy ul. Rodziny Nalazków           –2           –2,5        –4,5
      
       Gimnazjum nr 4 w ZS nr 1 przy ul. Korczaka         –3           –2           –5
      
       Gimnazjum nr 6 przy ul. Rawskiej                          –4            –2           –6
      
       Gimnazjum nr 5 przy ul. Agrykola                            –4           –5            –9
      
      
       Dotychczas rankingi porównujące efekty pracy szkół opierały się na wynikach egzaminów. Raport Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oparty na edukacyjnej wartości dodanej obejmuje wyniki trzech ostatnich roczników absolwentów gimnazjów (lata 2009, 2010 i 2011) i bada wyniki w dwóch grupach przedmiotów: humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych.
       Realizatorzy projektu porównywania wyników nauczania metodą EWD zgadzają się, że nie pokazuje ona całej prawdy o szkole. Jednak wyników egzaminów nie powinno się lekceważyć, bo to reprezentatywna próba i jedyna pełna metoda porównawcza w skali kraju. Raport z wynikami EWD skierowany jest głównie do profesjonalistów – dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświatowych w samorządach, ale mogą z niego korzystać także rodzice i uczniowie.
       W Polsce takie badania rozpoczęto w 2005 r., prowadzi je sztab specjalistów pod okiem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Efektem ich pracy jest internetowa wyszukiwarka – www.ewd.edu.pl – wszystkich gimnazjów, ogólniaków i techników w Polsce, która ocenę szkoły pokazuje jako wykres z elipsą.
       My porównaliśmy elbląskie gimnazja, wyznaczając środki tych elips, możliwa jest więc pewna niedokładność, ale niewielka.
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • zgam się, że Gimnazja to jedna wielka porażka !!. Stracone przynajmniej 2 lata
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    mamma gimnazjalisty(2012-01-04)
  • To tam uczą przyszłych polityków PO? Przecież to oni mają najlepszy pijar (PR).
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    wesołek(2012-01-04)
  • Azael Nie zapominajmy, że pijarzy sobie wybierają gimnazjalistów - poniżej "pewnych" kryteriów po prostu nie przyjmują ucznia, żeby im standardu nie zaniżał. A inne gimnazja przyjmują w dużej mierze uczniów z rejonizacji, bez segregacji.
  • Azael nie rozumiesz tematu. Tu chodzi o "przyrost wyników nauczania". .. łatwiej chyba o większy przyrost wiedzy u kogoś ze słabszymi wynikami niż zwiększenie poziomu kogoś kto startuje już z wyższego pułapu. A praktyka jest taka, że trójkowy uczeń kończący pijarów w szkole średniej radzi sobie na równi z kończącymi inne gimnazja z o wiele lepszymi ocenami. ..
  • Ja tam z gimnazjum wyniosłem myślę, że bardzo sporo, z części przedmiotów porównywalnie, czy więcej niż później w LO (fizyka, matematyka, angielski, historia, wos, informatyka) Do tego miałem całkiem niezłe podstawy z przedmiotów, które miałem na rozszerzeniu. A do gimnazjum nie chodziłem wcale przy żadnym ogólniaku. Przy czym ja chodziłem tez do klasy, która była dobierana po średniej, czy tam wynikach testów, więc właśnie bez wiecznie kiblującej patologii, która ma we wszystko wy. .. Teraz nie wiem czy w ogóle nie zabronili czegoś takiego zgodnie z jakimś tam wyrównywaniem szans 'każdemu równo gó. .. '. Więc wprzynajmniej w moim przypadku ten krytykowany przez większość system się bardzo sprawdził.
  • a cudowna 2 tak nisko???
  • Azael Elo41: przeczytaj 3 akapit. "wskaźnik EWD dla gimnazjum mówi o tym, na ile wysokie (lub niskie) wyniki egzaminu gimnazjalnego uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów w całej Polsce o analogicznych wynikach na sprawdzianie. Wiec jesli "dobrze wyselekcjonowani" gimnazjalisci pijarow pisza egzamin to porownywany jest on z gimnazjalistami w calej Polsce itd. .. Przy wstepnej selekcji w gimnazjum pijarow nie trudno o taki wynik. Proponuje poczytac ogolnie o statystykach ich placowek. Szczyca sie tym, ze sa najlepsi, maja najlepsze rezultaty itd. Ale nikt nie podkresla tego, ze wynika to z "wstepnej selekcji". Nie opiera sie to na ich "talencie" pedagogicznym, a jedynie na "materiale" jaki przyjmuja do gimnazjum.
  • bo szkoły katolickie są najlepsze, gratulacje
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    2
    Arkadiusz Jachimowicz(2012-01-04)
  • Muzyczna jakoś tak marnie!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    nie_muzyk(2012-01-04)
  • pomiędzy pierwszą a drugą pozycją jest przepaść.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    0
    viktor(2012-01-04)
  • Gimnazjum nr 6 jest na przedostatnim miejscu ale nie uważam żeby ta szkoła była na aż tak niskim poziomie. .. to wszystko zależy od uczniów jak podchodzą do nauki i jakie mają wartości w życiu. Ja uczyłam się w tym gimnazjum a w tym momencie jestem studentką UG i jakoś sobie radzę więc jak sie chce to można wszystko :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    0
    absolwentka szóstki(2012-01-04)
  • tobie jahimowicz chyba coś na głowę spadło, tak jak ktos wyzej napisał, weź gimn. 9 lub 8 i wybierz z niego tylko klasy nie rejonowe to pijarzy wytrzeźwieją. katolickie nauczanie w tym kraju się nie sprawdza i niczego dobrego nie przynosi - tak na marginesie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    2
    nnormalny(2012-01-04)
Reklama