
Browarna i Lotnicza – te dwie ulice odwiedzamy przy okazji kolejnych fotograficznych zestawień Jarosława Jaroszuka. Zapraszamy na podróż w czasie.
Jarosław Jaroszuk odnawia, rekonstruuje, czasem wręcz „ratuje” stare zdjęcia Elbląga, tworzy również ich zestawienia z fotkami współczesnymi, kolaże. Jego prace zdążyły już zyskać uznanie internautów, trafiły do telewizji, a teraz będziemy je też sukcesywnie prezentować na łamach portElu.

Zacznijmy od Lotniczej. Sama Lotnicza to oczywiście więcej niż lotnisko, ale dziś skupimy się na tym aspekcie tej części Elbląga. Przypomnijmy, jak pisał o tym Karol Wyszyński, przewodnik PTTK, w cyklu Historia elbląskich ulic:
Lotnisko w Elblągu powstało w 1912 r., w obecne miejsce przeniesiono je w 1915 r. Po I wojnie światowej na mocy Traktatu Wersalskiego hangary miały zostać rozebrane, ale przejął je, wraz z innymi obiektami w tej części miasta, fabrykant Franz Komnick. Po 1935 r. musiał oddać hangary na cele rozbudowującej się armii III Rzeszy. Pozostałe obiekty Komnick wykorzystywał jednak na cele produkcyjne. Po wojnie w byłych zakładach Komnicka działały Wojskowe Zakłady Naprawcze (1963-1980) oraz Wojskowe Zakłady Lotniskowe (1980-1990)
Na lotnisku działała szkółka dla pilotów. W 1935 r. obiekt znacznie rozbudowano. Stacjonował tutaj 3. Pułk Lotnictwa Bombowego, 33. Regiment Wyszkolenia Powietrznego i Kompania Obsługi Lotnictwa. W 1926 r. zaczęła tu działalność Niemiecka Poczta Lotnicza, a nieco później uruchomiono połączenia pasażerskie.
Po zdobyciu Elbląga przez Armię Czerwoną, na lotnisku w czerwcu 1945 r. gościli powracający do Francji lotnicy z pułku Normandie-Niemen, walczący w szeregach lotnictwa radzieckiego. Z polskich zaś jednostek stacjonowały tutaj: Inżynieryjna Kompania Budowy Lotnisk (1947-1951); 16. Batalion Budowy Lotnisk (1951); 5. Pułk Lotnictwa Szturmowego (1948-1952); 38. Batalion Obsługi Lotnisk (1950-1952); 14. Batalion Budowy Lotnisk (1954-1999); 14. Batalion Usuwania Zniszczeń Lotniczych (2000-2008); 14. Batalion Remontu Lotnisk (2009-2010); Szkoła Młodszych Specjalistów Lotnictwa nr 10 (1953-1955); 13. Dywizja Lotnictwa Szturmowego (1951-1952); oraz Wojskowa Administracja Koszar (1951-2010). Od 1957 roku na terenie lotniska działa Aeroklub Elbląski – wskazywał.
Na drugim zdjęciu widzimy fragment ulicy Browarnej, konkretnie przy skrzyżowaniu z Pływacką. O Browarnej było już w cyklu "W kadrach między Elbingiem a Elblągiem", powiedzmy dwa słowa o Pływackiej:
- Pod koniec XVIII w. nazwano uliczką Drugą Niską (Zweite Nieder Gasse), a przed 1830 r. zmieniono jej niemiecką pisownię (Zweite Niderstrasse). Po 1945 r. nadano jej miano ul. Pływackiej, dzisiaj mieści się przy niej siedziba PSS Społem – pisał o niej Karol Wyszyński.
Dodajmy, że kadr archiwalny z Browarnej to lata dwudzieste XX wieku.